مقدمه
استراتژی های کلی برای پاسخ دادن به سؤالات بخش اول (Part A)
استراتژی های کلی برای پاسخ دادن به سؤالات بخش دوم (Part B)
استراتژی های کلی برای پاسخ دادن به سؤالات بخش سوم (Part C)
مقدمه
سومین بخش سؤالات دفترچهی دوم (که در واقع آخرین بخش سؤالات نیز میباشد) را سؤالات شنیداری تشکیل میدهد. همانطور که قبلا (مقاله اول: معرفی آزمون تولیمو) اشاره شد، این بخش شامل ۵۰ سؤال شنیداری بوده و نکتهی حائز اهمیت، یکبار پخش شدن هر بخش مرتبط با هر سؤال از طریق بلندگو است. پرواضح است که وقتی مطلبی را از بلندگو میشنویم متفاوت از زمانی است که از طریق هدفن مطلبی را میشنویم ولی در نظر داشته باشید که اولا این شرایط برای همه یکسان است و ثانیا برای پاسخ به سؤال لازم نیست همه جزئیات را متوجه شویم. این بخش به طور معمول بین ۳۲ تا ۳۵ دقیقه طول میکشد.
به طور کلی سؤالات شنیداری به سه بخش تقسیم میشود:
بخش اول (part A) سی سؤال اول را تشکیل میدهد؛ بدین ترتیب که بعد از شنیدن مکالمهای(short (converstion کوتاه بین دونفر سؤال مربوطه پخش و باید یکی از چهار گزینهای که در دفترچه نوشته شده است را انتخاب و گزینهی مورد نظر را در پاسخنامه علامت گذاری کنید. بنابراین، در این بخش سی مکالمه کوتاه پخش و به دنبال هر کدام یک سؤال مطرح میشود.
بخش دوم (part B) شامل دو مکالمهی طولانی بوده که به دنبال هر کدام تعدادی سؤال (به طور معمول ۴ سؤال) وجود دارد. فراموش نکنید که بعد از اتمام پخش هر مکالمه، سؤالها از بلندگو پخش میشود و در واقع صورت سؤال در دفترچه نوشته نشده است بلکه فقط گزینههای هر سؤال در کنار شماره سؤال ذکر شده است. بعد از هر سؤال شما چند ثانیه به طور متوسط ۱۲ ثانیه مهلت دارید تا گزینهی درست رو انتخاب و در پاسخنامه علامتگذاری کنید. بعد از گذشت این چند ثانیه سؤال بعدی پخش میشود. شما میتوانید در حین شنیدن مکالمه نوت برداشته و نکاتی را در حاشیه دفترچه یادداشت کنید تا راحتتر به سؤالها پاسخ دهید. مکالمههای این بخش معمولا در ارتباط با ابعاد مختلف زندگی تحصیلی مانند این که چگونه میتوان یک درس رو برای ترم آینده انتخاب کرد؛ چگونه میتوان یک مقاله نوشت؛ سخت بودن کلاس درس؛ آماده شدن برای امتحان و غیره میباشد.
بخش سوم (part C) شامل سه بخش گفتگو (talk) بوده که معمولا بخشی از یک کلاس درس است که در آن معلم یا استاد به تدریس مطلبی علمی(تاریخ، شیمی، ادبیات و غیره) میپردازد و یا برای مثال در یک موزه، راهنما به توضیح موارد موجود و بخش های مختلف آن میپردازد. امکان دارد افرادی نیز سؤال بپرسند و در ادامه به سؤال آنان نیز پاسخ داده شود. به طور معمول بعد از هر بخش ۴ سؤال وجود دارد. البته گاهی ممکن است برای یک بخش سه سؤال و برای بخش دیگر ۵ سؤال نیز وجود داشته باشد.
استراتژیهای کلی برای پاسخگویی به سؤالات بخش اول (Part A)
زمانی که در حال شنیدن مکالمهی بین دو نفر هستید به بخش یا در واقع همان جملهی دومی که میشنوید (نفر دوم ) توجه ویژهای بکنید چرا که در اکثر موارد پاسخ سؤال مطرح شده را در این قسمت پیدا میکنید.
این نکته را در ذهن داشته باشید که پاسخ درست به احتمال زیاد بازنویسی (restatement) کلمه کلیدی یا ایدهی اصلی بخش/جملهی دوم مکالمه است. با توجه به این که یک ایده را میتوان با ساختارهای مختلفی بیان کرد، داوطلبان میبایست در یک دورهی زمانی خود را با این ساختارها و نکات زبانی آشنا کنند. به مثال زیر دقت کنید:
On the recording you hear:
(Man) I’ve always wanted to visit Hawaii with you.
(Woman) why not next month?
Question: what does the woman mean?
- Next month isn’t a good time for the trip.
- She doesn’t want to go to Hawaii.
- She suggests taking the trip next month.
- She’s curious about why he doesn’t want to go.
همانطور که گفته شد معمولا سؤال از line دوم conversation پرسیده و پاسخ نیز در همان جملهیدوم یافت میشود. در مثال بالا مرد اظهار میدارد که او همیشه دلش میخواسته که به هاوایی سفر کند و خانم در پاسخ این جمله یا بهتر است بگوییم سؤال را بیان میکند: why not next month? : چرا ماه بعد نریم؟
در انگلیسی ساختارهای مانند
Let’s … (do something)
Why not … ?
shall we … ?
همه برای پیشنهاد دادن به کار میرود و اگر ما از این نکته آگاهی داشته باشیم خیلی زود به این نتیجه میرسیم که پاسخ درست گزینهی C می باشد ؛ در این گزینه دقیقا از کلمه suggest به معنی پیشنهاد دادن نیز استفاده شده است.
نکتهی بعد این که معمولا تعدادی از ساختارها و عبارتها وجود دارد که به طور مکرر از آنها استفاده میشود که با یک برنامهریزی درست میتوان بر آنها تسلط پیدا کرد. بعضی از این ساختارها و عبارتها عبارتند از:
Structures: passive, negative, wishes, conditions
Functional expressions: agreement, uncertainty, suggestion, surprise
Idiomatic expressions: two-part verbs, three-part verbs, idioms
این نکته را در نیز به یاد داشته باشید که مانند سؤالهای بخشهای دیگر ، سؤالات از آسان به سخت تنظیم میشوند؛ بنابراین، سؤالات ۱ تا ۵ سادهترین آنها و سؤالات ۲۶ تا ۳۰ جزء سختترین ها دستهبندی میشود.
ممکن است از تکرار این جمله به ستوه آمده باشید که به شما حق هم میدهم اما “هیچ سؤالی را بیپاسخ نگذارید.”
گاهی ممکن است بخشی یعنی مثلا یک جمله از دو جمله را متوجه نشوید و یا حتی کل مکالمه را از دست داده باشید. در این صورت باز هم شانس رسیدن به پاسخ درست را دارید البته با در نظر گرفتن نکات زیر:
- اگر یکی دو کلمه از جملهی دوم را شنیدهاید سعی کنید به دنبال گزینهای باشید که به نوعی restatement آن کلمه یا کلمات در آن به کار رفته است.
- اگر حتی یک کلمه نیز از جملهی دوم را نشنیده یا متوجه نشدهاید، گزینهای را انتخاب کنید به نظرتان از آن چیزی که شنیدهاید از همه متفاوت تر است.
- هیچ وقت گزینهای که به نظرتان دارای کلماتی شبیه مواردی که در جملهی دوم شنیدهاید است را انتخاب نکنید.
استراتژیهای کلی برای پاسخگویی به سؤالات بخش دوم (part B)
اگر از بخش قبل چند ثانیهای برایتان باقی مانده، به گزینهها قبل از شنیدن مکالمه نگاهی انداخته و سعی کنید موضوع مکالمه و حتی صورت سؤالها را حدس بزنید. این نکته خیلی به فهم بهتر مکالمه و سپس پاسخ درست دادن به گزینهها کمک میکند.
به جمله یا جملات اولیه یک مکالمه توجه ویژهای داشته باشید چرا که در بخش اول مکالمه عنوان، موضوع و ایدهی اصلی مکالمهی بین دو نفر مطرح میشود و به طور معمول هم سؤالی از این قسمت طرح میشود.
همانطور که در حال شنیدن مکالمه هستید سعی کنید به این سؤالها پاسخ دهید: چه کسی در حال صحبت کردن است؟ این مکالمه در چه مکانی انجام میشود؟ و یا حتی چه زمانی؟ معمولا یک سؤال استنباطی از این نوع پرسیده میشود. به یک مثال توجه کنید (متن فایل شنیداری نوشته شده است).
On the recording, you hear:
(Narrator) Questions I through 4. Listen to a conversation between a professor and a student.
(Man) Hello, Professor Denton. Are you free for a moment? Could I have a word with you?
(Woman) Come on in, Michael. Of course I have some time. These are my office hours, and this is the right time for you to come and ask questions. Now, how can I help you?
(Man) Well, I have a quick question for you about the homework assignment for tomorrow. I thought the assignment was to answer the first three questions at the top of page 67 in the text, but when I looked, there weren’t any questions there. I’m confused.
(Woman) The assignment was to answer the first three questions at the top of page 76, not 67.
(Man) Oh, now I understand. I ’m glad I came in to check. Thanks for your help.
(Woman) No problem. See you tomorrow.
Questions:
Who is the man?
In your test book, you read:
- A professor
- An office worker
- Professor Denton’s assistant
- A student
When does the man come to see Professor Denton?
- During regular class hours.
- Just before class time.
- As soon as class is finished.
- During office hours.
Why does the man come to see Professor Denton?
- To turn in an assignment.
- To ask a question.
- To pick up a completed test.
- To explain why he did not attend class.
What incorrect information did the man have?
- The date the assignment was due.
- The page number of the assignment.
- The length of the assignment.
- The numbers of the assignment questions.
همانطوری که قبلا نیز ذکر شد در حین شنیدن باید تشخیص دهید طرفین صحبت چه کسانی هستند. در اینجا مرد که مکالمه را نیز شروع میکند فرد دیگر را استاد خطاب کرده و در مورد شماره صفحه سؤال میکند پس او یک دانشآموز است. در خود مکالمه به زمان نیز اشاره شده و استاد میگوید این زمانی است که او باید در دفتر حضور داشته باشد و به سؤالات پاسخگو باشد. در پاسخ به سؤال سوم نیز دانشآموز اظهار میدارد که
“I have a quick question”
بنابراین گزینهی B درست است. و نهایتا پاسخ سؤال چهارم نیز خیلی واضح بیان شده بود: page number
استراتژیهای کلی برای پاسخگویی به سؤالات بخش سوم (part C)
در این قسمت نیز سعی کنید حتی شده چند ثانیه اما حتما گزینهها را قبل از شنیدن talk از نظر بگذرانید. این کار به شما آمادگی شنیدن متن را از طریق حدس موضوع و سؤالات میدهد.
سعی کنید جملههای اولیه را از دست ندهید؛ تمرکز کرده و موضوع، عنوان و نکتهی کلیدی را استنتاج کنید.
در این بخش نیز خیلی مهم است که شما بتوانید به نتیجه گیری درستی در مورد این چه کسی در حال صحبت است، کی و کجا برسید.
پیشنهاد میشود همان طوری که در حال گوش دادن هستید به گزینهها نیز نگاه کنید و اگر میتوانید پاسخ درست را نیز علامت بگذارید تا بعد وارد پاسخنامه کنید. در صورت تمرین بخش شنیداری و سؤالات این بخش و بخش قبلی (B and C) قادر خواهید صورت سؤالات را حدس زده و بنابراین حتی در حین گوش دادن نیز به پاسخ درست برسید. البته بعضی داوطلبان قادر به انجام هر دو کار یعنی هم شنیدن و توجه برای فهم فایل شنیداری و هم خواندن گزینههای موجود نیستند. در این صورت، توصیه میشود در حین گوش دادن در کنار دفترچه نوت بردارند تا پاسخگویی آسانتر شود.
زمان را طوری مدیریت کنید تا چند ثانیه وقت داشته باشید تا نیم نگاهی به گزینههای بخش بعدی نیز قبل از پخش شدن فایل شنیداری داشته باشید.
به متن یک talk و سؤالات مطرح شده بعد از آن توجه کنید.
On the recording, you hear:
(Narrator) Questions I through 4. Listen to a talk about the settlement of America.
(Woman) the settling of the vast farmlands in central North America was delayed at least partly because of an error by one man. In the early nineteenth century, Lieutenant Zebulon Pike of the U.S. Army was sent out to explore and chart the huge expanses of land in the center of the continent. When he returned from his explorations, he wrote a report in which he erroneously stated that the vast plains in the central part of the continent were desert like, comparable to the Sahara in Africa. In reality, however, these vast plains contained some of the most fertile farmland in the world. Because of Pike’s mistake, the maps of the day depicted the central part of what is today the United States as a vast desert rather than the excellent and available farmland that it was. This mistaken belief about the nature of those lands caused settlers to avoid the central plains for years.
Questions
What is the topic of this talk?
- Zebulon Pike’s career
- A mistake that influenced the settlement of America.
- A report for the army.
- The farmlands.
How did Pike describe the area that he explored?
- as a desert
- As usable for army purposes.
- As located in the Sahara.
- As available for farmland.
What was this area really like?
- It was a vast desert.
- It was covered with farms.
- It was excellent farmland.
- It was similar to the Sahara.
This talk would probably be given in which of the following courses?
- Agricultural Science.
- American History.
- Geology of the United States.
- Military Science.
از همان جملهی اول میتوان به عنوان که در واقع یک اشتباه در تشخیص سرزمین آمریکا بوده، رسید. بنابراین گزینه B پاسخ سؤال اول است. پاسخ سؤالهای دوم و سوم به ترتیب در فایل شنیداری داده شد. Pike مناطقی را که کشف کرده بیابان مانند توصیف کرده بود در حالی که در واقعیت منطقهی بسیار حاصلخیزی بوده است. پس به ترتیب گزینههای A و C پاسخ درست سؤالهای دو و سه هستند. سؤال چهارم جزء سؤالات استنباطی محسوب میشود چرا که پاسخ آن دقیقا ذکر نشده اما میتوان با کمی دقت و با استفاده از نشانههای موجود به پاسخ درست رسید. با توجه به این که از قرن نوزدهم صحبت شد و بحث بر سر آمریکای شمالی و زمان کشف آن بود، میتوان به این نتیجه رسید که این talk بخشی از درس “تاریخ آمریکا” بوده است و بنابراین گزینهی B پاسخ سؤال چهارم است.
به طور کلی، مهارت شنیداری باید در یک روند مستمر و طولانی مدت تقویت شود. در این میان، استراتژیهایی نیز وجود دارد که این فرایند را تسهیل میکند. با ما میتوانید به استانداردهای مطلبوتان برسید.
موفق باشید.