ساختار انواع سوالات رایتینگ تافل
امتیاز: 4.7 از 12 رای

فهرست مطالب
 رایتینگ ترکیبی (integrated writing)
 معیارهای تصحیح رایتینگ ترکیبی
 رایتینگ مستقل (independent writing)
 معیارهای تصحیح رایتینگ مستقل

 

 

قسمت رایتینگ در تافل دو بخش دارد: رایتینگ ترکیبی یا اینتگریتد (Integrated Writing) و رایتینگ مستقل یا ایندیپندنت (Independent Writing).

 

 

 رایتینگ ترکیبی (integrated writing)

در رایتینگ ترکیبی تافل در ابتدا یک متن برای شما نمایش داده میشود که حدود ۳ دقیقه فرصت برای خواندن آن دارید. در این متن معمولا یک ایده درباره‌ی یک موضوع مطرح شده و با استفاده از سه دلیل درباره آن توضیح داده میشود. (برای آشنایی با ساختار کلی قسمتهای مختلف تافل به این مطلب مراجعه کنید) سپس یک لکچر برایتان پخش میشود که در اکثر مواقع نظری مخالف نظر متن دارد. در این لکچر سه دلیل در مقابل دلایل مطرح شده در متن مطرح می‌شود و با استفاده از مثالها و جزئیات از آن دفاع می‌شود. سپس سوالی برایتان پخش میشود که از شما میخواهد ایده‌ی مطرح شده و دلایل لکچر را به طور خلاصه بیان کرده و بگویید چگونه این دلایل با دلایل مطرح شده در متن مخالفت میکنند. شما ۲۰ دقیقه زمان خواهید داشت تا پاسخ خود را برنامه ریزی کرده و بنویسید. دستورالعمل این سوال به شما توصیه میکند بین ۱۵۰ تا ۲۲۵ لغت در پاسخ به این سوال بنویسید که البته اکثر اساتید تافل معتقدند که نوشتن حجم بالاتری از مطالب که بتواند توضیح بهتری در مورد نکات بیان شده بدهد باعث میشود نمره شما به اندازه قابل توجهی بالاتر برود. به مثال زیر توجه کنید.

متن:

In many organizations, perhaps the best way to approach certain new projects is to assemble a group of people into a team. Having a team of people attack a project offers several advantages. First of all, a group of people has a wider range of knowledge, expertise, and skills than any single individual is likely to possess. Also, because of the number of people involved and the greater resources they possess, a group can work more quickly in response to the task assigned to it and can come up with highly creative solutions to problems and issues. Sometimes these creative solutions come about because a group is more likely to make risky decisions that an individual might not undertake. This is because the group spreads responsibility for a decision to all the members and thus no single individual can be held accountable if the decision turns out to be wrong.

Taking part in a group process can be very rewarding for members of the team. Team members who have a voice in making a decision will no doubt feel better about carrying out the work that is entailed by that decision than they might doing work that is imposed on them by others. Also, the individual team member has a much better chance to “shine,” to get his or her contributions and ideas not only recognized but recognized as highly significant, because a team’s overall results can be more far-reaching and have greater impact than what might have otherwise been possible for the person to accomplish or contribute working alone.

لکچری که بلافاصله پس از اتمام زمان خواندن متن پخش میشود:

Narrator:

Now listen to part of a lecture on the topic you just read about.

Professor:

Now I want to tell you about what one company found when it decided that it would turn over some of its new projects to teams of people and make the team responsible for planning the projects and getting the work done. After about six months, the company took a look at how well the teams performed.

On virtually every team, some members got almost a “free ride” . . . they didn’t contribute much at all, but if their team did a good job, they nevertheless benefited from the recognition the team got. And what about group members who worked especially well and who provided a lot of insight on problems and issues? Well . . . the recognition for a job well done went to the group as a whole; no names were named. So it won’t surprise you to learn that when the real contributors were asked how they felt about the group process, their attitude was just the opposite of what the reading predicts.

Another  finding  was  that  some  projects  just  didn’t  move  very  quickly.  Why? Because it took so long to reach consensus; it took many, many meetings to build the agreement among group members about how they would move the project along. On the other hand, there were other instances where one or two people managed to become very influential over what their group did. Sometimes when those influencers said, “That will never work” about an idea the group was developing, the idea was quickly dropped instead of being further discussed. And then there was another occasion when a couple influencers convinced the group that a plan of theirs was “highly creative.” And even though some members tried to warn the rest of the group that the project was moving in directions that might not work, they were basically ignored by other group members. Can you guess the ending to this story? When the project failed, the blame was placed on all the members of the group.

نکته مهم در مورد سوال اول از قسمت رایتینگ این است که سوال همیشه بر نکاتی که در لکچر بیان شده است تاکید دارد نه نکاتی که در متن آورده شده. در زیر سوالات مختلفی که ممکن است در این قسمت از شما پرسیده میشود را می‌بینید:

– اگر لکچر اطلاعاتی که در متن بیان شده است را به چالش کشیده و با آنها مخالفت کند، معمولا یکی از سوالات زیر برایتان مطرح میشود: (اکثر سوالات این قسمت از این دست هستند)

  • Summarize the points made in the lecture, being sure to explain how they cast doubt on specific points made in the reading passage.
  • Summarize the points made in the lecture, being sure to explain how they challenge specific claims/arguments made in the reading passage.
  • Summarize the points made in the lecture, being sure to specifically explain how they answer the problems raised in the reading passage.

– اگر لکچر اطلاعاتی که در متن بیان شده است را تقویت کرده یا از آن حمایت کند، معمولا یکی از سوالات زیر برایتان مطرح میشود:

  • Summarize the points made in the lecture, being sure to specifically explain how they support the explanations in the reading passage.
  • Summarize the points made in the lecture, being sure to specifically explain how they strengthen specific points made in the reading passage.

☑️ بیشتر بخوانید:  راحت در رایتینگ تافل حداقل ۲۴ بگیریم

 معیارهای تصحیح رایتینگ ترکیبی

پاسخ شما به هریک از سوالات رایتینگ نمره‌ای بین ۰ تا ۵ دریافت می‌کند. معیارهای نمره‌دهی به پاسخ شما در قسمت رایتینگ ترکیبی به این ترتیب است:

نمره ۵ از ۵:

یک پاسخ در این سطح با موفقیت اطلاعات مهم لکچر را انتخاب کرده و به صورت منسجم و دقیق ارتباط آنها با اطلاعات مربوطه در متن را بین می‌کند. این پاسخ به خوبی سازماندهی شده و تعدادی خطای زبانی که دقت بیان مطالب یا ارتباط آنها با یکدیگر را خدشه دار نکند در آن دیده میشود.

نمره ۴ از ۵:

یک پاسخ در این سطح عموما به خوبی اطلاعات مهم لکچر را انتخاب کرده و با انسجام و دقت کافی ارتباط آنها با نکات گفته شده در متن را بیان میکند، اما ممکن است برخی نکات جزئی از قلم افتاده باشد، یا ابهامات یا کم دقتی‌های کمی در بیان مطالب لکچر و ارتباط آنها با متن دیده شود. یک پاسخ با نمره‌ی ۴ همچنین دارای خطاهای زبانی کوچک بیشتری است که این خطاها در موارد معدودی وضوح مطالب یا ارتباط بین مطالب را خدشه دار کرده‌ اند.

نمره ۳ از ۵:

پاسخی در این سطح برخی از اطلاعات مهم لکچر را بیان کرده و تعدادی رابطه بین آنها با اطلاعات متن برقرار میکند. اما یک یا دوتا از مشکلات زیر در آن دیده میشود:

  • اگرچه جواب کلی کاملا در جهت پاسخگویی به سوال نوشته شده است، اما برخی ارتباطهای مبهم، کلی (خاص نبودن)، یا تا حدی نادقیق بین مطالب لکچر و متن وجود دارد.
  • ممکن است یک نکته‌ی اصلی از لکچر را از قلم انداخته باشد.
  • برخی از نکات کلیدی لکچر یا ریدینگ، یا ارتباط بین این دو ممکن است کامل، دقیق یا درست نباشند.
  • خطاهای استفاده از گرامر بیشتر باشد یا باعث شود برخی مطالب به شکل قابل توجهی نامفهوم شوند یا باعث خدشه دار شدن مفهوم کلی و ارتباط بین ایده‌ها شوند.

نمره ۲ از ۵:

یک پاسخ در این سطح حاوی اطلاعات مرتبط کمی از لکچر بوده و یا دارای مشکلات زبانی بزرگ یا از قلم افتادگی برخی نکات اصلی یا ارتباطهای مهم بین لکچر و متن باشد. یک رایتینگ در این سطح یک یا چند تا از مشکلات زیر را دارد:

  • ممکن است ارتباط بین لکچر و متن را کاملا اشتباه بیان کرده و یا کلا از آن صرف نظر کند.
  • این جواب، نکات مهم در لکچر یا از قلم انداخته و یا آنها را به اشتباه بیان کرده است.
  • این جواب، شامل غلطهای زبانی بوده که به اندازه قابل توجهی ارتباطها یا معنای قسمتهای اصلی را تغییر میدهد، یا ممکن است این غلطها فهم خواننده‌ای که با مطلب آشنا نیست را از ایده اصلی مبهم کند.

نمره ۱ از ۵:

یک پاسخ در سطح ۱ حاوی یک یا هردو مشکل زیر است:

  • پاسخ، مطالب مرتبط و منسجم کمی از لکچر را بیان میکند یا اصلا آن را بیان نکند.
  • سطح استفاده از زبان آنقدر پایین است که فهمیدن معنی جملات مشکل است.

 

نمره ۰ از ۵:

پاسخی که هیچ نمره‌ای از این بخش دریافت نکند پاسخی است که دقیقا جملات متن را کپی کرده باشد، مطلبی نامرتبط با موضوع نوشته باشد، به زبانی غیر از انگلیسی نوشته شده باشد، شامل کاراکترهای صفحه کلید باشد یا خالی باشد.

☑️ بیشتر بخوانید:  راحت در رایتینگ تافل حداقل ۲۴ بگیریم

 رایتینگ مستقل

در اکثر سوالات رایتینگ مستقل از شما خواسته میشود که نظر موافق یا مخالف خود با یک موضوع را بیان کنید و با استفاده از دلایل و مثالها یا جزئیات خاص (Specific) از آن حمایت کنید. در ادامه ۵ نوع مختلف سوالاتی که ممکن است در این قسمت از تافل برایتان مطرح شود و مثالی از هریک آمده است:

– موافقت یا مخالفت (Agree or Disagree):

در این سوالات یک مطلب (statement) یک یا دو جمله‌ای برایتان مطرح میشود و از شما خواسته میشود موافقت یا مخالفت خود با این مطلب را اعلام کرده و با استفاده از دلایل و مثالها یا جزئیات خاص از ایده‌ی خود حمایت کنید. برای مثال:

Do you agree or disagree with the following statement? People are never satisfied with what they have; they always want something more or something different. Use Specific reasons to support your answer.

– ترجیح (preference):

این دسته از سوالات شما را با دو نظر متفاوت و حتی متضاد مواجه کرده و از شما میخواهد بگویید با کدام ایده موافق هستید. شما باید با استفاده از دلایل و مثالها یا جزئیات خاص از ایده خود حمایت کنید. برای مثال:

Some people say that physical exercise should be a required part of every school day. Other people believe that students should spend the whole school day on academic studies. Which opinion do you agree with? Use specific reasons and details to support your answer.

–  توصیف/توضیح (Description/Explanation)

در این دست از سوالات از شما خواسته میشود که از بین گزینه‌های زیادتری یک نظر را انتخاب کرده و در مورد آن توضیح دهید. برخی از مواقع به شما اجازه داده میشود که از خارج از گزینه‌های مطرح شده در متن سوال نیز پاسخ دهید. مثال زیر را ببینید:

In your opinion, what is the most important characteristic (for example, honesty, intelligence, sense of humor) that a person can have to be successful in life? Use specific reasons and examples from your experience to explain your answer.

– شرایط فرضی/خیالی (If/Imaginary)

این سوالات یک شرایط فرضی را برایتان مطرح میکنند و از شما میخواهند با آن فرض انتخابی را انجام دهید و دلایل انتخاب خود را با مثال و جزئیات خاص بیان کنید.

If you could invent something new, what product would you develop? Use specific details to explain why this invention is needed.

– مقایسه و تضاد (Compare and Contrast)

در این دست سوالات از شما خواسته میشود که دو شرایط متضاد را با یکدیگر مقایسه کرده و بگویید به نظر شما کدامیک بهتر است. شما همچنان نیاز دارید از مثالها و جزئیات خاص برای توضیح خود استفاده کنید. برای مثال: (این نوع از سوالات بسیار نادر هستند)

It has been said, “Not everything that is learned is contained in books.” Compare and contrast knowledge gained from experience with knowledge gained from books. In your opinion, which source is more important? Why?

☑️ بیشتر بخوانید: نمونه سوالات رایتینگ مستقل (Independent) تافل

☑️ بیشتر بخوانید:  راحت در رایتینگ تافل حداقل ۲۴ بگیریم

 دستورالعمل این سوال به شما توصیه میکند که متنی با حداقل ۳۰۰ لغت بنویسید که باز هم TOEFL8AM به شما گوشزد میکند که حجم بالاتر مطالب مفید باعث تاثیر مثبت قابل توجه روی نمره‌تان میشود.

 نکته‌ی مهمی که باید در قسمت رایتینگ مد نظر داشته باشید این است که در تافل اینترنتی (TOEFL iBT) دیگر امکان نوشتن متن روی کاغذ وجود نداشته و شما مجبور هستید مطلب خود را در کامپیوتر تایپ کنید. بنابراین توانایی تایپ کردن با سرعت بالا میتواند کمک زیادی به مدیریت زمان در قسمت رایتینگ کند. (البته همچنان امکان یادداشت برداری وجود دارد که این یادداشت‌ها تاثیری در نمره شما ندارند.)

 

 

معیارهای تصحیح رایتینگ مستقل

مصححان آزمون تافل برای ارزیابی نوشته‌ی شما سه پارامتر اصلی (توسعه مطلب، سازماندهی متن و طرز استفاده از زبان) را در نظر میگیرند. در زیر توضیح داده شده است که هر یک از این اصطلاحات چه معنایی دارند:

– توسعه‌ی مطلب (Development) عبارت است از نوع و تعداد ابزارهایی که شما برای حمایت (ساپورت) ایده‌ی اصلی خود استفاده کرده‌اید. این ابزارهای حمایتی شامل مثالها، جزئیات و دلایلی است که در نوشته شما مطرح میشود.

– سازماندهی مطلب (Organization) عبارت است از نوشتن پاراگرافهای مشخص، مجزا و مرتبط که هریک نقش معینی در بیان ایده اصلی و حمایت از آن دارند. یک نوشته‌ی سازمان یافته خواننده را قادر می‌سازد که نوشته‌ی شما را از ابتدا تا انتها بخواند بدون اینکه گمراه شود.

– طرز استفاده از زبان (Language Use) یعنی استفاده‌ی درست، به‌جا و متنوع از ساختارهای گرامری و لغات مختلف. معمولا غلطهای زبانی کوچک به تعداد کم که در رساندن مفهوم اصلی مشکلی ایجاد نکنند باعث تاثیر منفی در نمره‌ی شما نمیشوند.

☑️ بیشتر بخوانید:  راحت در رایتینگ تافل حداقل ۲۴ بگیریم

هریک از رایتینگهای شما در تافل نمره‌ای بین ۰ تا ۵ دریافت میکند. معیارهای نمره‌دهی به پاسخ شما در قسمت رایتینگ مستقل به صورت زیر است:

نمره ۵ از ۵:

یک پاسخ در این سطح میتواند به خوبی تمام معیارهای زیر را رعایت کند.

  • به طور موثر در مورد موضوع مطرح شده صحبت کند.
  • سازماندهی و توسعه‌ی مناسبی داشته و به وضوح توضیحات، مثالها و/یا جزئیات را بیان کند.
  • یکپارچگی، توالی و انسجام داشته باشد.
  • به خوبی از ابزارهای زبانی استفاده کرده و تنوع گرامری و لغات و استفاده مناسب از اصطلاحات داشته باشد. هرچند ممکن است اشتباهات لغوی یا گرامری کوچکی نیز وجود داشته باشد.

 

نمره ۴ از ۵:

یک نوشته در این سطح تمام خصوصیات زیر را دارا است.

  • به خوبی در مورد موضوع صحبت کرده باشد، هرچند برخی از نکات کاملا با جزئیات مطرح نشده باشند.
  • سازماندهی کلی و توسعه مطلب خوبی داشته باشد و از توضیحات، مثالها و/یا جزئیات کافی استفاده کرده باشد.
  • یکپارچگی، توالی و انسجام داشته باشد، اگرچه ممکن است حشو، انحراف یا ارتباطهای نامفهوم در آن وجود داشته باشد.
  • سهولت در استفاده از زبان را نشان دهد، گستردگی و تنوع گرامری و لغتی خوبی داشته باشد، اگرچه ممکن است خطاهای کوچک در ساختار، فرم لغات یا استفاده از زبان اصطلاحی که در مفهوم اصلی تاثیری نداشته باشند مرتکب شده باشد.

 

نمره ۳ از ۵:

یک نوشته در این سطح یک یا چند خصوصیت زیر را دارد:

  • با استفاده از توضیحات، مثالها و/یا جزئیاتی که تا حدی توسعه یافته باشند در مورد مطلب توضیح داده باشد.
  • یکپارچگی، توالی و انسجام داشته باشد، اگرچه ارتباط بین ایده‌ها ممکن است در مواردی به درستی برقرار نشده باشد.
  • در ساختار جملات و انتخاب لغات ممکن است ناهماهنگی یا عدم وضوح و در برخی موارد اختلال در مفهوم وجود دارد.
  • دارای ساختارهای گرامری و لغات مناسب ولی محدود باشد.

 

نمره ۲ از ۵:

یک رایتینگ در این سطح یک یا برخی از خصوصیات زیر را دارد:

  • توسعه‎ی محدود مطلب در جواب به موضوع بیان شده.
  • سازماندهی یا ارتباط ناکافی بین ایده‌ها
  • مثالها، توضیحات، یا جزئیات ناکافی یا نامناسب برای حمایت از ایده اصلی.
  • انتخاب نامناسب لغات
  • تعداد زیاد خطاهای گرامری یا استفاده از ساختارهای نامناسب

 

نمره ۱ از ۵:

یک نوشته در این سطح در یکی یا چند یک از موارد زیر دارای مشکل جدی است.

  • سازماندهی بسیار بد یا توسعه ناکافی مطلب
  • عدم وجود جزئیات یا تعداد کم آنها، یا جزئیات نامربوط، یا پاسخدهی سوال برانگیز به سوال.
  • خطاهای جدی و پرتکرار در ساختارهای گرامری یا استفاده از آنها

 

نمره ۰ از ۵:

یک نوشته در این سطح یا عینا از لغات موضوع استفاده کرده یا خلاف موضوع اصلی بحث میکند یا به کل با موضوع نامرتبط است، در زبان دیگری نوشته شده است، دارای کاراکترهای صفحه کلید است یا خالی است.

☑️ بیشتر بخوانید:  راحت در رایتینگ تافل حداقل ۲۴ بگیریم

☑️ بیشتر بخوانید: ساختار انواع متونن و سوالات ریدینگ تافل

☑️ بیشتر بخوانید: ساختار انواع سوالات لیسنینگ تافل

☑️ بیشتر بخوانید: ساختار انواع سوالات اسپیکینگ تافل

 

? اینفوگرافیک ساختار انواع سوالات رایتینگ تافل و معیارهای تصحیح و نمره دهی (Writing Questions)

اینفوگرافیکهای بیشتر