ساختار انواع سوالات اسپیکینگ تافل
امتیاز: 4.8 از 11 رای

در قسمت اسپیکینگ تافل (TOEFL iBT Speaking)، ۶ سوال برای شما مطرح می‌شود که هنگام پاسخ دادن به آنها در زمان محدود، صدای شما در سیستم ضبط شده و بعدا توسط مصححان ETS ارزیابی و نمره‌دهی می‌شود. در این مطلب، طرز بیان شدن این ۶ سوال اسپیکینگ تافل و نکات کلی که باید در مورد آنها مد نظر داشته باشید توضیح داده شده است. همچنین، معیارهای نمره‌دهی به هریک از این سوالات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

فهرست مطالب
 مقدمه
 انواع سوالات اسپیکینگ تافل
 سوال اول اسپیکینگ تافل
 سوال دوم اسپیکینگ تافل
 معیارهای نمره‌دهی به سوالات اول و دوم اسپیکینگ
 سوال سوم اسپیکینگ تافل
 سوال چهارم اسپیکینگ تافل
 سوال پنجم اسپیکینگ تافل
 سوال ششم اسپیکینگ تافل
 معیارهای نمره دهی به سوالات سوم تا ششم اسپیکینگ

مقدمه

در قسمت اسپیکینگ تافل ۶ سوال برای شما پخش میشود که برای هریک بین ۱۵ تا ۳۰ ثانیه فرصت فکر کردن و ۴۵ یا ۶۰ ثانیه فرصت پاسخگویی دارید.

طرز مطرح شدن این ۶ سوال در جدول روبرو توضیح داده شده است. همچنین در انتهای متن اینفوگرافی ساختار سوالات اسپیکینگ تافل را مشاهده میکنید.

شما در تمامی مراحل قسمت اسپیکینگ تافل اجازه دارید یادداشت برداشته و هنگام صحبت کردن از یادداشت‌های خود کمک بگیرید. یادداشت برداری، نه تنها به شما کمک میکند تا در سوالهای ۳ تا ۶ موارد گفته شده در لکچرها یا مکالمات پخش شده را فراموش نکنید، بلکه تکنیک مناسب برنامه ریزی روی کاغذ کمک قابل توجهی به روان صحبت کردن در اسپیکینگ میکند. در مطلبی دیگر به  معرفی کلی قسمتهای مختلف تافل و تجربه‌ی شما در روز آزمون پرداخته شده است.

☑️ بیشتر بخوانید: روش موفقیت در اسپیکینگ تافل

قسمت اسپیکینگ یکی از قسمتهایی است که داوطلبان معمولا مشکل زیادی با آن دارند چرا که تجربه‌ای کاملا متفاوت از آنچه تا به حال تجربه کرده‌اند است. در این قسمت تقریبا ۲۰ دقیقه‌ زمان دارید تا ۳۰ نمره مربوط به اسپیکینگ (از کل ۱۲۰ نمره تافل) را کسب کنید که نسبت به قسمتهای دیگر بسیار کوتاه‌تر است (از این بیست دقیقه کمتر از ۶ دقیقه‌ی آن فرصت صحبت کردن شماست). به همین دلیل TOEFL8AM به شما گوشزد می‌کند که استرس و اضطراب میتواند بزگرترین دشمن شما در این قسمت باشد. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در طول آزمون تافل برای داوطلبان پیش می‌آید از دست دادن تمرکز در بخش اسپیکینگ است. چرا که چند دقیقه کوتاه عدم تمرکز میتواند باعث یک تاثیر منفی بزرگ در نمره این قسمت (و در نهایت در نمره کل شما) شود و دیگر فرصتی برای جبران آن نیز وجود نخواهد داشت. همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها برای پذیرش شما حداقل نمره‌ای در هر یک از قسمتهای تافل در نظر می‌گیرند. همچنین، نمره قسمت اسپیکینگ میتواند در گرفتن TA در دانشگاه مقصد شما تاثیرگذار باشد. به همین دلیل حتما چندین بار قبل از آزمون خود را در موقعیت پر استرس قسمت اسپیکینگ قرار داده و تمرین کنید که چگونه با خراب کردن یک سوال کنار آماده و سریعا خود را برای سوال بعدی آماده کنید. برای آشنایی با روشهای مقابله با استرس و اضطراب و آماده سازی مناسب برای قسمت اسپیکینگ ادامه‌ی مقالات TOEFL8AM را دنبال کنید.

در ادامه‌ی این مطلب به بررسی طرز مطرح شدن انواع سوالات قسمت اسپیکینگ تافل و نمونه‌هایی از آنها میپردازیم.

 انواع سوالات قسمت اسپیکینگ تافل

سوالات ۱ و ۲ قسمت اسپیکینگ تافل به نام سوالات مستقل یا ایندیپندنت (independent) شناخته میشوند که در آنها نظر شخصی شما در مورد یک موضوع کلی و عمومی مورد سوال قرار میگیرد. در پاسخ به این سوالات شما باید نظر خود را بیان کرده و با استفاده از دلایل، مثالها و جزئیات از آن حمایت کنید. سوالات ۳ تا ۶ اسپیکینگ تافل به نام سوالات اینتگریتد (Integrated) شناخته میشوند که در آنها شما با خواندن متون و گوش دادن به مکالمات و لکچرها اطلاعاتی را دریافت میکنید و در نهایت از شما خواسته میشود این اطلاعات را دوباره بیان کنید.

سوال ۱: صحبت درباره یک موضوع آشنا

در این سوال یک موضوع عمومی برای شما مطرح شده و از شما خواسته میشود نظر شخصی خود،  را گفته و با استفاده از دلایل و مثالها یا جزئیات خاص از آن حمایت کنید. در این قسمت شما ۱۵ ثانیه فرصت فکر کردن و تنظیم پاسخ و ۴۵ ثانیه فرصت صحبت کردن دارید. همانطور که اشاره شد میتوانید در تمامی این مراحل و حتی زمان پخش شدن صورت سوال یادداشت برداری کرده و هنگام صحبت کردن از یادداشتهای خود استفاده کنید. در زیر نمونه‌ای از سوال اول اسپیکنیگ تافل آورده شده است:

 

فایل دانلود لیست نمونه سوالات ۱و ۲ اسپیکینگ

 

همانطور که می‌بینید در این سوالها روی خاص (Specific) بودن دلایل و مثالها یا جزئیات تاکید شده است. اما این خاص بودن دلایل و مثالها یا جزئیات (Specific reasons and examples or details) به چه معناست؟ برای روشن شدن این موضوع به این مثال توجه کنید. مثلا برای این سوال اگر یکی از دلایل شما جذاب بودن کلاس درس یک معلم بوده است، به جای آنکه پارامترهای جذابیت آن را بشمارید یا به صورت کلی آن را توصیف کنید، یک تجربه از فعالیت یا اخلاق جالبی که باعث جذب شدن دانش آموزان میشده است را بیان کنید. مثلا بگویید که این معلم هر روز قسمتی از وقت کلاس را به تعریف داستانهای آموزنده میپرداخت. مثلا یکی از داستانها در مورد این بود که چگونه هر چیز کوچکی که در مسیر زندگی یاد بگیریم میتواند در نهایت برایمان مفید باشد. و … .

توصیه‌ی ETS برای این قسمت: به هیچ وجه پاسخهای آماده (تمپلیت‌ها) را حفظ نکنید، به خصوص پاسخهایی که در اینترنت می‌بینید. برای مصححان بسیار راحت است که بفهمند شما یک پاسخ آماده و حفظ شده را ارائه میکنید یا واقعا به سوالی که پرسیده شده است طبق نظر شخصی پاسخ می‌دهید. این به این معنی نیست که یاد گرفتن و استفاده از یک ساختار مشخص در پاسخ به این سوالها مشکلی ایجاد کند. بلکه نکاتی که در پاسخ آنها بیان میشود باید طبق نظر خودتان باشد نه مطالب آماده.

توجه : در آزمونهای مارچ و آوریل ۲۰۱۸ طرز مطرح شدن سوال اول اسپیکینگ به صورت کمی متفاوتی از قبل بود. مثلا در آزمون ۳۱ مارچ ۲۰۱۸ سوال از شما خواسته است که یک مزیت و یک عیب برای موضوع مشخصی مطرح کنید. به صورت کلی، اخیرا (انتهای آوریل ۲۰۱۸) تغییراتی در طرز پرسیده شدن سوال اول اسپیکینگ در حال رخ دادن است که شما می‌توانید با دنبال کردن این تغییرات از غافلگیر شدن در روز آزمون پیشگیری کنید.

☑️ بیشتر بخوانید: سوالات آزمونهای اخیر تافل

سوال ۲: انتخاب بین دو موقعیت متفاوت

در این سوال از شما خواسته میشود که با نظر شخصی بین دو موقعیت متفاوت یکی را انتخاب کرده و توضیح دهید. مثلا ممکن است از شما خواسته شود موافقت یا مخالفت خودتان با یک موضوع را ابراز کرده و یا در مورد مضر یا مفید بودن یک وسیله توضیح دهید. درست مثل سوال اول ۱۵ ثانیه زمان فکر کردن و ۴۵ ثانیه زمان پاسخگویی برای این سوال در نظر گرفته شده است. در ادامه نمونه‌هایی از سوال دوم اسپیکینگ تافل آورده شده است:

فایل دانلود لیست نمونه سوالات ۱و ۲ اسپیکینگ

باز هم برای جواب به “چرا؟” ای که در پایان آمده است باید از دلایل و مثالها یا جزئیات خاص (Specific) استفاده کنید. برای آنکه متوجه معنی خاص (specific) بودن بشوید به مثال زیر توجه کنید. فرض کنید شما بیان میکنید که  ترجیح میدهید به تنهایی درس بخوانید. در حمایت از خود میتوانید این دلیل را بیاورید که در مطالعه گروهی سرعت پیشرفت کندتر است و در حمایت از آن تجربه‌ای از اینکه در یک گروه مطالعه یک فرد دیرآموز چطور باعث شده بود شما سرعت مطالعه کمی داشته باشید ارائه کنید. نه اینکه تنها توضیحات کلی بدهید.

معیارهای تصحیح و نمره‌دهی
سوالات ۱ و ۲ اسپیکینگ تافل

پاسخهای شما نمره‌ای بین صفر تا ۴ دریافت میکنند و سپس با سیستم مقیاس بندی ETS نمره‌ی همه‌ی قسمتها روی هم به مقیاس صفر تا ۳۰ تبدیل میشوند. برای قسمت اسپیکینگ مستقل (Independent) معیارهایی که در ادامه توضیح داده میشوند روی نمره شما تاثیر گذار خواهند بود.

 

نمره ۴ از ۴:

  • تشریح کلی: پاسخ موارد خواسته شده در این تمرین را به خوبی رعایت میکند و حداکثر خطاهای کوچکی در کامل بودن دارد. پاسخ کاملا مفهوم و روشن بوده و بحث را قوی و منسجم بیان میکند. پاسخی در این سطح تمامی این خصوصیات را دارد:
  • انتقال مطلب: بیان روان با سرعت مناسب، صریح و واضح دارد. ممکن است خطاهای کوچکی در تلفظ یا لحن وجود داشته باشد که روی فهم مطلب تاثیرگذار نیست.
  • زبان: پاسخ باید توانایی استفاده موثر گرامر و لغات را نشان دهد. پاسخ باید استفاده‌ی خودبخودی از زبان و کنترل مناسب روی ساختارهای اساسی و پیچیده (در صورت نیاز) را نشان دهد. خطاهای کوچکی که در معنی تاثیرگذار نباشند نیز ممکن است وجود داشته باشند.
  • توسغه‌ی مطلب: پاسخ باید قوی بوده و برای جواب دادن به سوال مطرح شده کافی باشد. به صورت کلی منسجم با توضیحات کافی بوده و ارتباط بین ایده‌ها به صورت واضح بیان شده باشند. (یا یک توالی مشخص از ایده‌ها وجود داشته باشد.

نمره ۳ از ۴:

  • تشریح کلی: این پاسخ به خوبی به سوال جواب میدهد، اما ممکن است کامل نباشد. به صورت کلی قابل فهم و منسجم است و تا حد خوبی سلیس و روان بیان شده است. اگرچه اشکالات قابل توجه در بیان ایده‌ها وجود دارد. جوابی در این سطح با حداقل دو تا از این موارد توصیف میشود:
  • انتقال مطلب: به صورت کلی واضح صحبت شده است و طرز بیان سلیس است. اگرچه مشکلاتی در تلفظ و لحن یا سرعت صحبت کردن مشاهده میشود که ممکن است باعث شود شنونده در گوش دادن به آن با مشکل مواجه شود. (اگرچه این موضوع روی مطلب کلی تاثیر گذار نیست)
  • زبان: این پاسخ به خوبی و به صورت خودبخودی از گرامر و لغات استفاده کرده و ایده‌ها به صورت منسجم بیان شده اند. ممکن است از برخی ساختارهای گرامری یا لغات به صورت دقیقا درست استفاده نشده باشد. این موضوع ممکن است روان بودن کلی را تحت تاثیر قرار دهد اما در انتقال پیام اصلی خللی ایجاد نمیکند.
  • توسغه‌ی مطلب: پاسخ به صورت کلی منسجم و قوی است و ایده‌ها و اطلاعات مرتبطی را بیان میکند. در توسعه‌ی کلی مطلب ممکن است مشکلاتی باشد که معمولا به خاطر عدم بیان جزئیات یا مثالهای خاص کافی باشد. ارتباط بین ایده‌ها نیز ممکن است به وضوح مشخص نشده باشد.

نمره ۲ از ۴:

  • تشریح کلی: این پاسخ به سوال مطرح شده جواب مرتبطی میدهد اما توسعه‌ی مطلب محدود است. بیان روان مطالب در آن دیده میشود اما ممکن است انتقال یا انسجام کلی مطلب مشکلاتی داشته باشد؛ حتی در برخی موارد این مشکلات مفهوم را نیز خراب کرده اند. جوابی در این سطح با حداقل دو تا از این موارد توصیف میشود:
  • انتقال مطلب: صحبتها به صورت کلی واضح هستند، اگرچه ممکن است به دلیل مشکل در بیان، لحن نامناسب، یا تپقها یا سرعت نامناسب شنونده با فهمیدن آن راحت نباشد. ممکن است معنی نیز در مواردی خراب شده باشد.
  • زبان: پاسخ نشان دهنده‌ی گستره‌ی محدودی از گرامر و لغات است. این محدودیتها اغلب باعث خلال در بیان کامل ایده‌ها میشود. در بیشتر قسمتها تنها ساختارهای اساسی و ساده به صورت روان بیان شده‌اند. ساختارهای گرامری و لغات ممکن اس ساده یا فقط پیشنهادی باشند و ارتباط نامفهومی بین آنها برقرار شده باشد (مثل بیان لیست وار مطالب، عطف و …)
  • توسغه‌ی مطلب: پاسخ به سوال مربوط است، اگرچه تعداد ایده‌های بیان شده یا توسعه آنها محدود است. بیشتر ایده‌های اساسی مطرح شده اند و جزئیات و مثالهایی که از آنها حمایت کنند محدود هستند. در برخی مواقع مفاهیم مرتبط با موضوع به صورت مبهم بیان شده یا تکرار شده اند. ارتباط بین ایده‌ها نیز ممکن است ناواضح باشد.

نمره ۱ از ۴:

  • تشریح کلی: این پاسخ بسیار مطالب محدودی را شامل میشود و یا انسجام بسیار محدودی دارد و ربط کمی هم با صورت سوال دارد یا بیشتر مطلب نامفهوم است. پاسخی در این سطح با حداقل دو تا از این موارد توصیف میشود.
  • انتقال مطلب: اشکالات زیاد در تلفظ، تاکید، و لحن بیان که باعث شود شنونده برای فهمیدن مطلب با مشکل زیادی مواجه شود. انتقال مطلب همراه با تپق زیاد بوده یا تلگرافی باشد؛ مکثها و شکهای زیادی در آن شنیده شود.
  • زبان: گستره‌ی گرامر و لغات استفاده شده تا  حد زیادی بیان ایده‌ها و ارتباط بین ایده‌ها را محدود کند. برخی پاسخهای در این سطح ممکن است تا حد زیادی روی استفاده از جملات تمرین شده و فرموله شده تمرکز داشته باشند.
  • توسغه‌ی مطلب: مطلب بیان شده ربط کمی به سوال داشته باشد. مواردی غیر از ایده های اصلی بیان نشده باشد. گوینده ممکن است برای تکمیل پاسخ خود به صحبت کردن بی‌مورد ادامه دهد یا تا حد زیادی از تکرار مطالب یا تکرار صورت سوال استفاده کند.

 

نمره ۰ از ۴:

  • هیچ پاسخی داده نشده باشد یا پاسخ هیچ ربطی به سوال نداشته باشد.

 

 

☑️ بیشتر بخوانید: روش موفقیت در اسپیکینگ تافل

سوال ۳: یک مسئله در محیط دانشگاهی

در این سوال ابتدا یک متن کوتاه برایتان نمایش داده میشود که ۴۵ یا ۵۰ ثانیه زمان دارید آن را بخوانید. این متن در غالب مقاله‌ای که در مجله‌ی داخلی دانشگاه چاپ شده، یک آگهی یا اعلان عمومی توسط مسئولان دانشگاه یا موارد دیگر مسئله، مشکل یا تغییری در محیط دانشگاهی را معرفی میکند. سپس یک مکالمه بین دو نفر (یکی موئنث و دیگری مذکر) برایتان پخش میشود. یکی از کسانی که در مکالمه شرکت دارد نظر خود درباره این مسئله یا تغییر را بیان میکند و با استفاده از دو دلیل و جزئیاتی که درباره این دلایل میگوید از نظر خود حمایت میکند. سپس سوالی برایتان پخش میشود که از شما میخواهد نظر خانم/آقایی که در مکالمه نظر خود را بیان کرد را دوباره بیان کرده و دلایل او را توضیح دهید. برای پاسخگویی به این سوال ۳۰ ثانیه زمان فکر کردن و برنامه ریزی و ۶۰ ثانیه زمان پاسخگویی دارید. دقت کنید که در این سوال نباید نظر شخصی خود را وارد کنید. در زیر مثالی از سوال سوم قسمت اسپیکینگ تافل را می‌بینید.

مثال از سوال ۳: متنی که در ابتدا برایتان نمایش داده میشود:

Announcement from the President

The university has decided to increase tuition and fees for all students by approximately 8% next semester. For the past 5 years, the tuition and fees have remained the same, but it is necessary to increase them now for several reasons. The university has many more students than we had 5 years ago, and we must hire additional professors to teach these students. We have also made a new commitment to research and technology and will be renovating and upgrading our laboratory facilities to better meet our students’ needs.

مکالمه‌ای که درباره‌ی موضوع مطرح شده در متن بین دو دانشجو پیش آمده است:

Conversation

Man: Oh, great, now we have to come up with more money for next semester.

Woman: Yeah, I know, but I can see why. When I first started here, classes were so much smaller than they are now. With this many students, it’s hard to get the personal attention you need . . .

Man: Yeah, I guess you’re right. You know, in some classes I can’t even get a seat. And I couldn’t take the math course I wanted to because it was already full when I signed up.

Woman: And the other thing is, well, I am kind of worried about not being able to get a job after I graduate.

Man: Why? I mean you’re doing really well in your classes, aren’t you?

Woman: I’m doing OK, but the facilities here are so limited. There are some great new experiments in microbiology that we can’t even do here . . . there isn’t enough equipment in the laboratories, and the equipment they have is out of date. How am I going to compete for jobs with people who have practical research experience? I think the extra tuition will be a good investment.

سپس سوال در مورد متن و مکالمه از شما پرسیده میشود:

دقت کنید که سوال از شما نمیخواهد نظر شخصی خود را وارد پاسخ کنید، پس تنها باید به بیان دوباره‌ی مطالبی که خوانده و شنیده اید برپدازید.

 

سوال ۴:توضیح یک مطلب علمی

سوال چهارم از نظر ساختاری مشابه سوال سوم است ولی موضوع آن آکادمیک یا علمی است. در این سوال ابتدا متنی کوتاه (کلمه) به شما نمایش داده میشود که برای خواندن آن ۴۵ تا ۵۰ ثانیه زمان دارید. این متن در مورد یه واقعیت علمی (یا یک اصطلاح علمی) توضیح داده و آن را تعریف میکند. سپس یک لکچر در همان مورد پخش شده که در آن یک یا دو مثال برای توضیح بهتر مطلبی یا اصطلاحی که در متن توضیح داده شد بیان میشود. سپس سوال از شما میخواهد با استفاده از مثالهایی که در لکچر شنیدید، آن مطلب یا اصطلاح علمی را توضیح دهید. برای برنامه ریزی و تفکر برای پاسخ خود به سوال چهارم نیز ۳۰ ثانیه و برای پاسخ دادن ۶۰ ثانیه فرصت خواهید داشت. در پاسخ به این سوال نیز شما نمیتوانید نظر شخصی خود را وارد کنید. به مثال زیر از این سوال توجه کنید

مثال از سوال ۴: متنی که در ابتدا برایتان نمایش داده میشود

Animal Domestication

For thousands of years, humans have been able to domesticate, or tame, many large mammals that in the wild live together in herds. Once tamed, these mammals are used for agricultural work and transportation. Yet some herd mammals are not easily domesticated.

A good indicator of an animal’s suitability for domestication is how protective the animal is of its territory. Nonterritorial animals are more easily domesticated than territorial animals because they can live close together with animals from other herds. A second indicator is that animals with a hierarchical social structure, in which herd members follow a leader, are easy to domesticate, since a human can function as the “leader.”

لکچری که در همین مورد برایتان پخش میشود.

lecture

Professor

So we’ve been discussing the suitability of animals for domestication . . . particularly animals that live together in herds. Now, if we take horses, for example . . . in the wild, horses live in herds that consist of one male and several females and their young. When a herd moves, the dominant male leads, with the dominant female and her young immediately behind him. The dominant female and her young are then followed immediately by the second most important female and her young, and so on. This is why domesticated horses can be harnessed one after the other in a row. They’re “programmed” to follow the lead of another horse. On top of that, you often find different herds of horses in the wild occupying overlapping areas—they don’t fight off other herds that enter the same territory.

But it’s exactly the opposite with an animal like the, uh, the antelope . . . which . . . well, antelopes are herd animals too. But unlike horses, a male antelope will fight fiercely to prevent another male from entering its territory during the breeding season; OK—very different from the behavior of horses. Try keeping a couple of male antelopes together in a small space and see what happens. Also, antelopes don’t have a social hierarchy—they don’t instinctively follow any leader. That makes it harder for humans to control their behavior.

در نهایت نیز این سوال برایتان پخش میشود.

باز هم میبینید که نباید نظر شخصی خودتان درباره موضوع را بیان کرده و تنها باید به بیان دوباره‌ی خوانده‌ها و شنیده‌ها بپردازید.

 

 

 

سوال ۵: یک مشکل و راه حلهای احتمالی

در سوال پنجم از قسمت اسپیکینگ یک مکالمه بین دو برایتان پخش میشود. یکی از این افراد با مشکلی مواجه است و در لابلای صحبتها دو راه حل برای این مشکل مطرح میشود. سپس سوالی برایتان پخش شده که از شما میخواهد مشکل پیش آمده را به طور خلاصه توضیح داده و بگویید کدام یک از راه حل ها را پیشنهاد میکنید و دلیل انتخابتان چیست. برای آماده سازی پاسختان به این سوال نیز ۲۰ ثانیه و برای صحبت کردن ۶۰ ثانیه فرصت خواهید داشت. به مثال زیر توجه کنید:

مثالی از سوال ۵: مکالمه‌ای که قبل از مطرح شدن سوال میشونید:

Conversation

Man: Hey, Lisa, how’s it going?

Woman: Hi, Mark. Uh, I’m OK, I guess, but my schoolwork is really stressing me out.

Man: [sympathetically] Yeah? What’s wrong?

Woman: Well, I’ve got a paper to write and two exams to study for. And a bunch of math problems to finish. It’s just so much that I can’t concentrate on any of it. I start concentrating on studying for one of my exams, and then I’m like, how long’s it gonna take to finish that problem set?

Man: Wow. Sounds like you’ve got a lot more work than you can handle right now. [not wanting to sound too pushy] Look, have you talked to some of your professors . . . I mean, you know, try to explain the problem. Look, you could probably get an extension on your paper, or on the math assignment . . .

Woman: You think? It would give me a little more time to prepare for my exams right now.

Man: Well, I mean another thing that you might do . . . I mean have you tried making yourself a schedule? I mean that’s what I do when I’m feeling overwhelmed.

Woman: What does that do for you?

Man: Well, I mean it helps you to focus your energies. You know, you make yourself a chart that shows the next few days and the time till your stuff is due and . . .

Woman: Uh-huh . . . [meaning “I’m listening”]

Man: I mean think about what you need to do and when you have to do it by. You know, then start filling in your schedule—like, all right, 9:00 [nine] to 11:30 [eleven thirty] A.M ., study for exam; 12:00 [twelve] to 3:00 [three], work on problem set. But I mean don’t make the time periods too long. Like, don’t put in eight hours of studying—you know, you’ll get tired, or start worrying about your other work again. But if you keep to your schedule, you know, you’ll just have to worry about one thing at a time.

Woman: [somewhat noncommittally] Yeah, that might work.

سپس این سوال برایتان مطرح میشود.

همانطور که میبینید در این سوال از شما خواسته شده است که علاوه بر توضیح کوتاه مشکل، یکی از راه حلهای مطرح شده را پیشنهاد داده و از آن حمایت کنید. دقت کنید که در اینجا انتخاب راه حل با نظر شخصی شما است.

 

 

 

سوال ۶: توضیح یک مطلب علمی

در این سوال یک لکچر علمی برایتان پخش میشود که در آن یک مطلب یا اصطلاح علمی تعریف شده و یک یا دو مثال برای توضیح بیشتر آن ذکر میشود. سپس از شما خواسته میشود با استفاده از مثالهایی که شنیدید آن مطلب یا اصطلاح علمی را توضیح دهید. در این سوال نیز شما نمیتوانید نظر شخصی خود را وارد کنید. در این سوال شما ۲۰ ثانیه زمان فکر کردن و ۶۰ ثانیه زمان صحبت کردن دارید. به مثالی از سوال ششم قسمت اسپیکینگ تافل دقت کنید:

مثال از سوال ۶: لکچر که قبل از سوال برایتان پخش میشود:

Lecture

Professor

Because the United States is such a large country, it took time for a common national culture to emerge. One hundred years ago there was very little communication among the different regions of the United States. One result of this lack of communication was that people around the United States had very little in common with one another. People in different parts of the country spoke differently, dressed differently, and behaved differently. But connections among Americans began to increase thanks to two technological innovations: the automobile and the radio.

Automobiles began to be mass-produced in the 1920s, which meant they became less expensive and more widely available. Americans in small towns and rural communities now had the ability to travel with ease to nearby cities. They could even take vacations to other parts of the country. The increased mobility provided by automobiles changed people’s attitudes and created links that had not existed before. For example, people in small towns began to adopt behaviors, clothes, and speech that were popular in big cities or in other parts of the country.

As more Americans were purchasing cars, radio ownership was also increasing dramatically. Americans in different regions of the country began to listen to the same popular radio programs and musical artists. People repeated things they heard on the radio—some phrases and speech patterns heard in songs and radio programs began to be used by people all over the United States. People also listened to news reports on the radio. They heard the same news throughout the country, whereas in newspapers much news tended to be local. Radio brought Americans together by offering them shared experiences and information about events around the country.

و در نهایت این سوال برایتان مطرح میشود:

در این سوال نیز به هیچ وجه از شما خواسته نشده است که نظر شخصی خود را درباره موضوعی بیان کنید. در واقع این سوال بیشتر از هرچیز دیگر توانایی برقراری ارتباط بین قسمتهای مختلف یک لکچر را در شما می‌سنجد.

همانطور که به نظر میرسد، قسمت اسپیکینگ تافل برای افرادی که تمرین کافی روی همین سبک سوالات نداشته باشند بسیار مشکل خواهد بود. همچنین زمان کوتاه و پخش بدون فاصله سوالات میتواند سختی کار را دوچندان کند. برای آشنایی با روشهای مناسب پاسخدهی به هریک از سوالات قسمت اسپیکینگ تافل مقالات بعدی سایت را دنبال کنید.

معیارهای ارزیابی و نمره دهی
به سوالات ۳ تا ۶ اسپیکینگ تافل

پاسخهای شما نمره‌ای بین صفر تا ۴ دریافت میکنند و سپس با سیستم مقیاس بندی ETS نمره‌ی همه‌ی قسمتها روی هم به مقیاس صفر تا ۳۰ تبدیل میشوند. برای قسمت اسپیکینگ ترکیبی (integrated) معیارهایی که در جدول زیر مشاهده می‌کنید روی نمره شما تاثیر گذار خواهند بود.

نمره ۴ از ۴:

  • تشریح کلی: پاسخ موارد خواسته شده در این تمرین را به خوبی رعایت میکند و حداکثر خطاهای کوچکی در کامل بودن دارد. پاسخ کاملا مفهوم و روشن بوده و بحث را قوی و منسجم بیان میکند. پاسخی در این سطح همه این خصوصیات را دارد:
  • انتقال مطلب: بیان روان با سرعت مناسب، صریح و واضح دارد. ممکن است خطاهای کوچکی در تلفظ یا لحن وجود داشته باشد که روی فهم مطلب تاثیرگذار نیست. ممکن است سرعت صحبت کردن در طول ضبط متغیر باشد تا برخی اطلاعات به یاد گوینده بیایند.
  • زبان: پاسخ باید توانایی استفاده موثر از ساختارهای گرامری خوب و پیچیده و لغات مناسب را نشان دهد. همچنین بیان منسجم و موثر از زبان در بیان ایده‌ها مشهود باشد. خطاهای کوچکی که در معنی تاثیرگذار نباشند نیز ممکن است وجود داشته باشند. گوش دادن و فهمیدن این جواب نباید برای شنونده سخت باشد.
  • توسغه‌ی مطلب: پاسخ باید توالی واضحی از ایده‌ها را بیان کرده و ارتباط مستقیم آنها با صورت سوال را نشان دهد. همچنین باید جزئیات مناسبی بیان کند، اگرچه ممکن است خطاهای کوچک یا از قلم افتادن برخی نکات کوچک وجود داشته باشد.

نمره ۳ از ۴:

  • تشریح کلی: این پاسخ به خوبی به سوال جواب میدهد، اما ممکن است کامل نباشد. به صورت کلی قابل فهم و منسجم است و تا حد خوبی سلیس و روان بیان شده است. اگرچه اشکالات قابل توجه در بیان ایده‌ها وجود دارد. جوابی در این سطح با حداقل دو تا از این موارد توصیف میشود:
  • انتقال مطلب: به صورت کلی واضح صحبت شده است و طرز بیان سلیس است. اگرچه مشکلاتی در تلفظ و لحن یا سرعت صحبت کردن مشاهده میشود که ممکن است باعث شود شنونده در گوش دادن به آن با مشکل مواجه شود. (اگرچه این موضوع نباید روی مطلب کلی تاثیر داشته باشد)
  • زبان: این پاسخ به خوبی و به صورت خودبخودی از گرامر و لغات استفاده کرده و ایده‌ها به صورت منسجم بیان شده اند. ممکن است از برخی ساختارهای گرامری یا لغات به صورت دقیقا درست استفاده نشده باشد. این موضوع نباید خللی در برقراری ارتباط راحت با شنونده تاثیرگذار باشد.
  • توسغه‌ی مطلب: پاسخ به صورت کلی منسجم و قوی است و ایده‌ها و اطلاعات مرتبطی را بیان میکند. اگرچه ممکن است کامل نباشد، دقت کافی را نداشته باشد، به اندازه کافی جزئیات خاص در مورد موضوع مطرح نشده باشند، یا تپقهایی در توالی مطالب وجود داشته باشد.

نمره ۲ از ۴:

  • تشریح کلی: این پاسخ به سوال مطرح شده جواب مرتبطی میدهد اما برخی از اطلاعات مرتبط در آن از قلم افتاده اند یا اشکالاتی در آنها وجود دارد. بیان آن اکثرا واضح است اما برخی ابهامات یا عدم انسجام کل مطلب در آن رعایت نشده است و بیان مفهوم اصلی با مشکل مواجه است. جوابی در این سطح با حداقل دو تا از این موارد توصیف میشود:
  • انتقال مطلب: صحبتها گاها واضح هستند، اگرچه ممکن است به دلیل مشکل در بیان، لحن نامناسب، یا تپقها یا سرعت نامناسب، شنونده با فهمیدن آن راحت نباشد. ممکن است طرز بیان مطلب در همه جای آن قوی یا منسجم نباشد. ممکن است معنی نیز در مواردی خراب شده باشد.
  • زبان: پاسخ نشان دهنده‌ی گستره‌ی محدودی از گرامر و لغات است (ممکن است ساختارهای پیچیده نادرست استفاده شده باشند). خودبخودی بودن جملات ممکن است فقط در موارد محدودی مشخص باشند.
  • توسغه‌ی مطلب: میکند اما به طرز واضحی ناقص و نادقیق است. ممکن است ایده‌های اصلی را از قلم انداخته یا آنها را به صورت مبهم بیان کند یا در مورد ایده‌های مهم به اندازه کافی توضیح نداده باشد. یک جواب نادقیق نشان دهنده عدم درک درست ایده‌های اصلی است. معمولا، ایده‌های بیان شده ارتباط خوبی با هم نداشته یا منسجم نیستند به صورتی که بدون دانستن اطلاعاتی که صورت سوال میدهد نتوان فهمید چه چیزی در پاسخ بحث میشود.

نمره ۱ از ۴:

  • تشریح کلی: این پاسخ بسیار مطالب محدودی را شامل میشود و یا انسجام بسیار محدودی دارد و ربط کمی هم با صورت سوال دارد یا بیشتر مطلب نامفهوم است.  همچنین ممکن است این پاسخ بسیار نافهوم باشد. پاسخی در این سطح با حداقل دو تا از این موارد توصیف میشود.
  • انتقال مطلب: اشکالات زیاد در تلفظ، تاکید، و لحن بیان که باعث شود شنونده برای فهمیدن مطلب با مشکل زیادی مواجه شود. انتقال مطلب همراه با تپق زیاد بوده یا تلگرافی باشد؛ مکثها و شکهای زیادی در آن شنیده شود.
  • زبان: گستره‌ی گرامر و لغات استفاده شده تا  حد زیادی بیان ایده‌ها و ارتباط بین ایده‌ها را محدود کند. برخی پاسخهای در این سطح ممکن است روی لغاتی محدود یا گفته‌های کوتاه برای انتقال مطالب تکیه داشته باشند.
  • توسغه‌ی مطلب: این پاسخ نتوانسته است مطالب مرتبط خوبی را بیان کند. ایده‌هایی که بیان شده‌اند اغلب نادرست، محدود، تکراری و یا مبهم هستند. تکرار صورت سوال نیز از مشخصه‌های پاسخی در این سطح است.

 

نمره ۰ از ۴:

  • هیچ پاسخی داده نشده باشد یا پاسخ هیچ ربطی به سوال نداشته باشد.

 

 

 

همانطور که مشاهده میکنید معیارهای نمره دهی به اسپیکینگهای ترکیبی بسیار شبیه به معیارهای نمره دهی به اسپیکینگهای مستقل هستند و تفاوت در طرز توسعه مطالب دیده میشود. برای خواندن درباره‌ی طرز آماده سازی خود برای قسمت اسپیکینگ و طرز پاسخگویی به قسمتهای مختلف اسپیکینگ تافل مقالات TOEFL8AM را دنبال کنید مراجعه کنید.

یک نکته اخلاقی:

در قسمت اسپیکینگ تافل، به غیر از شما شرکت کنندگان دیگری هم هستند که همزمان به سوالات پاسخ می‌دهند. بنابراین ممکن است صدای بلند شما مزاحم تمرکز دیگران شود. به یاد داشته باشید که قبلا میکروفون شما با صدای شما تنظیم شده است، پس نیازی به بلند صحبت کردن و ایجاد مزاحمت برای دیگر شرکت کنندگان نیست.

☑️ بیشتر بخوانید: روش موفقیت در اسپیکینگ تافل

☑️ بیشتر بخوانید: ساختار انواع متونن و سوالات ریدینگ تافل

☑️ بیشتر بخوانید: ساختار انواع سوالات لیسنینگ تافل

☑️ بیشتر بخوانید: ساختار انواع سوالات رایتینگ تافل

? اینفوگرافیک ساختار انواع سوالات اسپیکینگ تافل و معیارهای تصحیح و نمره‌دهی (Speaking Questions)

TOEFL iBT Speaking Structure infographic - اینفوگرافی ساختار اسپیکینگ تافل

اینفوگرافیکهای بیشتر