ساختار انواع سوالات لیسنینگ تافل
امتیاز: 4.6 از 10 رای

در این مطلب توضیح کامل و جزئی از انواع لکچرها، مکالمات و سوالات قسمت لیسنینگ تافل، مهمترین موضوعات لکچرها و طرز تشخیص هریک از انواع سوالات به همراه مثال ارائه شده است.

فهرست مطالب
 مقدمه
 انواع مکالمات و لکچرهای بخش لیسنینگ تافل
 موضوعات مختلفی که در لکچرهای تافل مطرح میشوند
 انواع سوالات بخش لیسنینگ تافل
 طرز تشخیص انواع سوالات لیسنینگ تافل
 نمونه‌ای از انواع مختلف سوالات

 

مقدمه

در قسمت لیسنینگ (Listening) تافل ۲ یا ۳ بخش وجود دارد که هر بخش شامل یک مکالمه (Conversation) و دو لکچر (Lecture) علمی است. در هر بخش ۱۷ سوال برای شما پخش میشود که ۵ عدد از آن مربوط به مکالمه بوده و برای هر لکچر ۶ سوال مطرح خواهد شد. تنها برای پاسخ دادن به ۱۷ سوال هر بخش ۱۰ دقیقه زمان دارید (بدون احتساب زمان پخش شدن مکالمات و لکچرها). هر مکالمه یا لکچر نیز معمولا بین ۳ تا ۶ دقیقه طول میکشد. هدف سوالاتی که در این قسمت مطرح میشود سنجش میزان توانایی شما در فهمیدن ایده اصلی، حقایق و واقعیتها، و استنباط از آنها است. در این قسمت سوالی درباره معنی لغات و ساختار جملات مطرح نمیشود.

یادداشت برداری در هنگام گوش دادن به لیسنینگ‌های تافل مجاز بوده و شما می‌توانید از یادداشتهای خود در پاسخ دادن به سوالات کمک بگیرید. مطالبی که روی کاغذ خود یادداشت می‌کنید تاثیری در نمره شما ندارند. در قسمت لیسنینگ شما یا باید حافظه بسیار خوبی داشته باشید و مطالب مهم را به یاد بسپارید (که کاری بسیار مشکل است)، یا مهارت یادداشت برداری خوبی کسب کنید. برای خواندن نکاتی کلیدی درباره یادداشت برداری و همچنین طرز پاسخگویی به سوالات مختلفی که در قسمت لیسنینگ برایتان مطرح میشود دیگر مطالب سایت را مرور کنید.

☑️ بیشتر بخوانید: چگونه در لیسنینگ تافل ۲۷ بگیریم؟

اکثر داوطلبان آزمون تافل خود را برای مواجه با ۲ بخش (روی هم ۲ مکالمه و ۴ لکچر) در قسمت لیسنینگ آماده میکنند در حالی که احتمال مواجهه با ۳ بخش (روی هم ۳ مکالمه و ۶ لکچر) نیز وجود دارد. در این حالت یکی از بخشها تاثیری در نمره شما نداشته و برای استفاده‌ی ETS در آزمونهای آینده و تعیین سطح سوالات از این طریق و یا به منظور ایجاد امکان مقایسه نتایج آزمون بین شرکت کنندگان از مناطق مختلف دنیا و مقیاس بندی نمرات از این طریق مطرح شوند. نکته مهم آن است که شما نمی‌دانید کدام بخش تاثیری در نمره ندارد و علی‌رغم توصیه‌هایی که بعضا در این مورد میشنوید، هیچ راه مطمئنی برای تشخیص آن وجود ندارد. بنابراین، TOEFL8AM به شما توصیه می‌کند که به تمامی سوالات با دقت کامل پاسخ دهید و سعی نکنید حدس بزنید سوالات کدام متن نمره ندارند.

یکی از باورهای اشتباهی که در مورد تافل وجود دارد این است که لهجه‌ی لیسنینگهایی که در طول آزمون پخش میشود لهجه‌ی امریکای شمالی است، در حالی که این موضوع صحیح نبوده و ممکن است لهجه‌ها‌ی بریتانیایی، نیوزلاندی، استرالیایی و … نیز مورد استفاده قرار گیرند.

☑️ بیشتر بخوانید: ساختار قسمتهای مختلف تافل و تجربه روز آزمون

 

انواع مکالمات و لکچرهای بخش لیسنینگ تافل

در این مطلب به بررسی و معرفی انواع مکالمات، لکچرها و سوالاتی که در قسمت لیسنینگ تافل مطرح میشود میپردازیم. در هر بخش از لیسنینگ تافل سه مطلب برایتان پخش میشود که شامل یک مکالمه و دو لکچر علمی است:

۱– مکالمه (Conversation): یک مکالمه بین دونفر (یک صدای خانم و یک صدای آقا) درباره یک مشکل، فرآیند یا مسئله‌ی مرتبط با محیط دانشگاهی در ابتدای هربخش.

دو نوع مکالمه در تافل مطرح میشود. نوع اول مکالمه‌هایی هستند که بین استاد و دانشجو در خارج از کلاس رخ میدهد. موضوع آن ممکن است در مورد مطالب مطرح شده در کلاس، تمرینها و پروژه‌های کلاسی، مشاوره درسی و … باشد. مثلا ممکن است یک دانشجو درخواست تمدید مهلت تحویل تمرین یا اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع علمی داشته باشد. نوع دیگر مکالمات شامل صحبتهای غیر علمی بین یک دانشجو و کارمندان دانشگاه میشود. مثلا ممکن است یک دانشجو در مورد انتخاب واحد، خوابگاه، استفاده از کتابخانه یا دیگر موارد دانشگاهی به یک کارمند آموزش دانشگاه مراجعه کرده باشد.

۲– لکچر (Lecture): صحبتهای یک استاد درباره‌ی یک مطلب علمی

در این لکچرها شما تنها صحبتهای یک فرد را میشنوید و هیچ یک از دانشجویان تعاملی با استاد ندارد. در برخی مواقع ممکن است هنگام پخش شدن لکچر لغات، اصطلاحات، تصاویر یا نقشه هایی نیز به شما نشان داده شوند که در فهم بهتر مطلب به شما کمک کند.

 

 

۳– لکچر تعاملی (Interactive Lecture): صحبتهای یک استاد درباره‌ی یک مطلب علمی همراه با تعاملاتی بین دانشجویان و استاد.

هر دو نوع از لکچرها در واقع نوع زبان مورد استفاده توسط اساتید در کلاسهای درس را نشان میدهند. هر لکچر حدود ۵ دقیقه طول میکشد. مطالبی که در لکچرها مطرح میشوند در واقع مطالب علمی در سطح مقدماتی دانشگاهی هستند.

☑️ بیشتر بخوانید: چگونه در لیسنینگ تافل ۲۷ بگیریم؟

موضوعات متداول لکچرهای تافل

موضوعات لکچرها بسیار گسترده است. از شما انتظار نمیرود که اطلاعات قبلی درباره یک موضوع داشته باشید. تمام اطلاعاتی که برای پاسخ دادن به سوالها نیاز دارید در خود لکچرها مطرح میشوند. لیستهای زیر موضوعات معمول لکچرهای علمی تافل را نشان میدهند که به ۴ دسته کلی تقسیم میشود:

Arts: 

  • Industrial design/art
  • City planning
  • Crafts (weaving, knitting, fabrics, furniture, carving, mosaics, ceramics, folk and tribal art)
  • Cave/rock art
  • Music and music history
  • Photography
  • Literature and authors
  • Books, newspapers, magazines, journals

Life Science:

  • Extinction of or conservation efforts for animals and plants
  • Fish and other aquatic organisms
  • Bacteria and other one-celled organisms
  • Viruses
  • Medical techniques
  • Public health
  • Physiology of sensory organs
  • Biochemistry
  • Animal behavior (migration, food foraging, defenses)
  • Nutrition and its impact on the body
  • Animal communication

Physical Science:

  • Weather and atmosphere
  • Oceanography
  • Glaciers, glacial landforms, ice ages
  • Deserts and other extreme environments
  • Pollution, alternative energy, environmental policy
  • Other planets’ atmospheres
  • Astronomy and cosmology
  • Properties of light, optics
  • Properties of sound
  • Electromagnetic radiation
  • Particle physics
  • Technology of TV, radio, radar
  • Chemistry of inorganic things
  • Computer science
  • Seismology (plate  structure, earthquakes, tectonics, continental drift, structure of volcanoes)

Social Science:

  • Anthropology of non-industrialized civilizations
  • Early writing systems
  • Historical linguistics
  • Business, management, marketing, accounting
  • TV/radio as mass communication
  • Social behavior of groups, community dynamics, communal behavior
  • Child development
  • Education
  • Modern history (including the history of urbanization and industrialization and their economic and social effects)

 

انواع سوالات لیسنینگ تافل

برای هر مکالمه ۵ و برای هر لکچر ۶ سوال پرسیده میشود. چهار نوع مختلف سوال ممکن است برای شما مطرح شود:

  1. چهار گزینه‌ای با یک پاسخ صحیح (بیشتر سوالات قسمت اسپیکینگ تافل)
  2. چند گزینه‌ای با چند پاسخ صحیح (مثلا ۲ پاسخ صحیح از ۴ گزینه یا ۳ پاسخ صحیح از ۵ گزینه)
  3. سوالاتی که از شما میخواهند ترتیب رخ دادن اتفاقات یا مراحل یک چیز را مرتب کنید.
  4. سوالاتی که از شما میخواند مطالب را طبقه بندی کنید.

در برخی از سوالات یک قسمت از مکالمه یا لکچر نیز پخش میشود که بر اساس آن باید به یک سوال چند گزینه ای پاسخ دهید.

۸ نوع مختلف سوال نیز ممکن است برایتان مطرح شود که در جدول روبرو طبقه بندی شده اند.

☑️ بیشتر بخوانید: چگونه در لیسنینگ تافل ۲۷ بگیریم؟

 

 

 

طرز تشخیص انواع سوالات لیسنینگ تافل

سوالاتی که درک پایه‌ای شما از مطلب را می‌سنجند

درک پایه‌ای شما از مکالمه یا لکچر توسط این سه مدل از سوالات سنجیده میشود.

نوع ۱٫ محتوای اصلی:

فهمیدن کلیت مکالمه یا لکچر یعنی اینکه موضوع اصلی یا ایده اصلی مطلب را متوجه شوید. این کلیت ممکن است صریحا یا تلویحا بیان شود. ممکن است شما نیاز داشته باشید مطالب را تعمیم داده یا ترکیب کنید تا کلیت مکالمه یا لکچر را متوجه شوید. این نوع از سوالات معمولا به شکلهای زیر پرسیده می‌شوند.

  • What problem does the man have?
  • What are the speakers mainly discussing?
  • What is the main topic of the lecture?
  • What is the lecture mainly about?
  • What aspect of X does the professor mainly discuss?

نوع ۲٫ هدف کلی:

برخی از سوالات هدف کلی یک مکالمه یا لکچر را مورد سوال قرار میدهند نه خود مطلب را. این نوع سوالات در مکالمات بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند، اما گاها در لکچرها هم دیده میشوند. شکلهای مختلف طرح این سوالات را ببینید:

  • Why does the student visit the professor?
  • Why does the student visit the registrar’s office?
  • Why did the professor ask to see the student?
  • Why does the professor explain X?

نوع ۳٫ جزئیات:

این سوالات نیازمند آن است که شما جزئیات (Details) یا واقعیتهایی (Facts) که شنیده‌اید را به خاطر داشته باشید. این جزئیات معمولا به به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به کلیت مکالمه یا لکچر ربط دارند. مثلا مثالها، توضیحات مطالب جزئی و … از این دست هستند. در برخی موارد که انحراف طولانی از مطلب اصلی بوجود آید نیز ممکن است جزئیاتی که ارتباطی با اصل موضوع ندارند مورد سوال قرار گیرند. در ادامه سبک مطرح شدن این سوالات را میبینید:

  • According to the professor, what is one way that X can affect Y?
  • What is X?
  • What resulted from the invention of the X?
  • According to the professor, what is the main problem with the X theory?

سوالاتی که درک عملی شما از مطالب را می‌سنجند

این نوع از سوالات فهم شما از خصوصیات خاصی از انگلیسی محاوره‌ای که فراتر از درک مطلب است را ارزیابی میکنند. عموما، این نوع از سوالات توانایی شما در فهم نقش یک قسمت از صحبها یا تمایل یا منظور گوینده از بیان آنها را می‌سنجد. در بیشتر موارد، سوالات درک عملی برای قسمتهایی از مکالمه یا لکچر مطرح میشوند که در آن هدف یا منظور گوینده مستقیما بیان نمیشود. در این موارد، چیزی که مستقیما بیان شده است دقیقا هدف یا نقش آن را بیان نمیکند و منظوری پشت آن است.

گاهی منظوری پشت چیزی است که افراد بیان میکنند. برای مثال، اگر کسی بگوید “هوا سرد است.”، میتوان معنای مستقیم آن که به دمای هوا اشاره دارد را در نظر گرفت. ولی اگر مثلا مهمانی در خانه‌ی شما است و در حالتی که میلرزد و به یک پنجره باز نگاه میکند این جمله را بگوید، منظور او این است که پنجره را ببندید. در این مثال منظور از جمله‌ی بیان شده در زیر پوسته‌ی رویی آن قرار دارد. منظورهای مختلفی مثل دستور دادن، پیشنهاد کردن، اعتراض کردن، قبول کردن، موافق بودن، زیر سوال بردن و … میتواند در پشت گفته‌ی اصلی پنهان باشد.

در این موارد فهمیدن معنی و مفهوم تمام مکالمه یا لکچر ضروری است. دو نوع کلی سوال درک عملی وجود دارد. فهمیدن نقش یک گفته یا فهمیدن منظور از یک گفته. پس دو نوع دیگر از سوالات قسمت اسپیکینگ به شرح زیر هستند:

نوع ۴٫ فهمیدن نقش یک گفته:

در این نوع از سوالات معمولا شما باید به یک قسمت مکالمه یا لکچر دوباره گوش دهید. طرز بیان این سوالات به این صورت است:

  • What does the professor imply when he says this? (replay)
  • Why does the student say this? (replay)
  • What does the professor mean when she says this? (replay)

نوع ۵٫ فهمیدن منظور گوینده از یک گفته:

ممکن است از شما در مورد احساس، علایق و نفرتها یا دلیل استرس یا شادی یک گوینده نیز پرسیده شود. همچنین ممکن است در مورد میزان اطمینان گوینده نیز سوال شود. در این سوالات توانایی شما در تشخیص و فهمیدن کنایه‌ها مورد ارزیابی قرار میگیرد. کنایه یعنی وقتی که منظوری گوینده چیزی غیر از جمله‌ای که میگوید است. مثلا جمله‌ی “That’s just great” بسته به لحن بیان میتواند معنی “That’s not good at all” را بدهد. شما باید معنی اصلی جمله را بر اساس مفهوم کلی مکالمه یا لکچر و یا از روی لحن بیان جملات متوجه شوید. طریقه طرح این سوالات به یکی از اشکال زیر است:

  • What can be inferred about the student?
  • What is the professor’s attitude toward X?
  • What is the professor’s opinion of X?
  • What can be inferred about the student when she says this? (replay)
  • What does the woman mean when she says this? (replay)

سوالاتی که توانایی شما در برقراری ارتباط بین گفته‌ها را می‌سنجند

در این سوالات توانایی شما در برقراری ارتباط بین اطلاعات گفته شده در قسمتهای مختلف مکالمه یا لکچر و تفسیر آنها و گرفتن نتیجه یا پیشبینی کردن آزمایش میشود. برای پیدا کردن پاسخ درست به این سوالات شما باید بتوانید رابطه‌ی بین ایده‌ها و جزئیات گفته شده را تشخیص دهید. این روابط ممکن است صریحا یا تلویحا بیان شوند. برای این منظور سه نوع سوال ممکن است مطرح شوند:

نوع ۶٫ فهمیدن سازماندهی مطلب:

در این نوع از سوالات ممکن است از شما در مورد سازماندهی کل لکچر یا ارتباط بین دو قسمت خاص از یک لکچر سوال شود. این سوالات ممکن است به اشکال زیر بیان شوند:

  • How does the professor organize the information about X?
  • How is the discussion organized?
  • Why does the professor discuss X?
  • Why does the professor mention X?

نوع ۷٫ برقراری ارتباط بین مطالب:

این سوالات توانایی شما در فهمیدن ارتباط بین ایده‌های بیان شده در یک لکچر را ارزیابی میکند. این ارتباط ممکن است صریحا بیان شده باشد، یا ممکن است شما نیاز به تفسیر مطالب داشته باشید. این سوالات ممکن است از شما بخواهند که به روشهای مختلف اطلاعات را دسته بندی یا سازماندهی کنید. ممکن است از شما خواسته شود که مقایسه انجام دهید، علت و معلول را پیدا کنید یا تناقض یا توافق را بیابید. همچنین گاها مواردی مثل دسته بندی مطالب، فهمیدن ترتیب رخدادها یا مراحل یک فرآیند یا تشخیص ارتباط بین چیزهای مختلف از شما خواسته میشود. طریقه بیان شدن این سوالات به صورت زیر است:

  • What is the likely outcome of doing procedure X before procedure Y?
  • What can be inferred about X?
  • What does the professor imply about X?

نوع ۸٫ سوالات استنباطی:

در این نوع از سوالات معمولا از شما خواسته میشود که بر اساس واقعیتها و جزئیات بیان شده در مکالمه یا لکچر یک نتیجه گیری انجام دهید. این سوالات به اشکال زیر پرسیده میشوند:

  • What does the professor imply about X?
  • What will the student probably do next?
  • What can be inferred about X?
  • What does the professor imply when he says this? (replay)

در ادامه مثالهایی برای هریک از انواع سوالات مطرح می‌شود.

☑️ بیشتر بخوانید: چگونه در لیسنینگ تافل ۲۷ بگیریم؟

نمونه‌ای از انواع مختلف سوالات لیسنینگ

 

نوع ۱٫ محتوای اصلی:

قسمتی از یک لکچر و سوال مطرح شده از آن را ببینید

Professor

. . . So the Earth’s surface is made up of these huge segments, these tectonic plates.

And these plates move, right? But how can, uh, motion of plates, do you think, influence climate on the Earth? Again, all of you probably read this section in the book, I hope, but, uh, uh, how—how can just motion of the plates impact the climate?

. . . when a plate moves, if there’s landmass on the plate, then the landmass  moves  too,  okay?  That’s  why  continents  shift  their  positions,  because  the  plates they’re on move. So as a landmass moves away from the equator, its climate would get colder. So, right now we have a continent—the landmass Antarctica—that’s on a pole.

So that’s dramatically influencing the climate in Antarctica. Um, there was a time when most of the landmasses were closer to a pole; they weren’t so close to the equator. Uh, maybe 200 million years ago Antarctica was attached to the South American continent; oh, and Africa was attached too, and the three of them began moving away from the equator together.

. . . in the Himalayas. That was where two continental plates collided. Two continents on separate plates. Um, when this, uh, Indian, uh, uh, plate collided with the Asian plate, it wasn’t until then that we created the Himalayas. When we did that, then we started creating the type of cold climate that we see there now. Wasn’t there until this area was uplifted.

So again, that’s something else that plate tectonics plays a critical role in. Now, these processes are relatively slow; the, uh, Himalayas are still rising, but on the order of millimeters per year. So they’re not dramatically influencing climate on your—the time scale of your lifetime. But over the last few thousands of—tens of thousands of years, uh—hundreds of thousands of years—yes, they’ve dramatically influenced it.

Uh, another important thing—number three—on how plate tectonics have influenced climate is how they’ve influenced—we talked about how changing landmasses can affect atmospheric circulation patterns, but if you alter where the landmasses are connected, it can impact oceanic, uh, uh, uh, circulation patterns.

. . . Um, so, uh, these other processes, if, if we were to disconnect North and South America right through the middle—say, through Panama—that would dramatically influence climate in North and South America—probably the whole globe. So suddenly now as the two continents gradually move apart, you can have different circulation patterns in the ocean between the two. So, uh, that might cause a dramatic change in  climate if that were to happen, just as we’ve had happen here in Antarctica to separate, uh, from South America.

Q: What is the main topic of the lecture?
○ The differences in climate that occur in different countries
○ How movement of the Earth’s plates can affect climate
○ Why the ocean has less effect on climate than previously thought
○ The history of the climate of the region where the university is located

توضیح جواب: گزینه دوم صحیح است چرا که بهتر از بقیه موضوع اصلی لکچر را بیان میکند. استاد از Antarctica و Himalayas به عنوان مثالهایی استفاده کرد تا ایده‌ی کلی خود که در مورد اثر صفحات تکتونیک (حرکت صفحات زمین) روی آب و هوا است را بیان کند. گاهی ممکن است گزینه‌ها به صورت خلاصه تر نیز بیان شوند. به این سوال که در مورد همین لکچر پرسیده میشود نیز دقت کنید:

 

Q: What is the main topic of the lecture?
○ A climate experiment and its results
○ A geologic process and its effect
○ How a theory was disproved
○ How land movement is measured

باز هم گزینه دوم صحیح است. با وجود اینکه طرز بیان آن با گزینه‌ی صحیح سوال قبلی بسیار متفاوت است، اما همان مطلب را بیان میکند. یک فرآیند زمینشناسی (حرکت صفحات زمین) و تاثیر آن (روی آب و هوا).

 

نوع ۲٫ هدف کلی:

به قسمتی از یک مکالمه و سوالی که ممکن است درمورد آن پرسیده شود دقت کنید:

Narrator:

Listen to a conversation between a professor and a student.

Student:

I was hoping you could look over my note cards for my presentation . . . just to see what you think of it.

Professor:

Okay, so refresh my memory: what’s your presentation about?

Student:

Two models of decision making . . .

Professor:

Oh, yes—the classical and the administrative model.

Student:

Yeah, that’s it.

Professor:

And what’s the point of your talk?

Student:

I’m gonna talk about the advantages and disadvantages of both models.

Professor:

But what’s the point of your talk? Are you going to say that one’s better than the other?

Student:

Well, I think the administrative model’s definitely more realistic. But I don’t think it’s complete. It’s kind of a tool . . . a tool to see what can go wrong.

Professor:

Okay, so what’s the point of your talk? What are you trying to convince me to believe?

Student:

Well, uh, the classical model—you shouldn’t use it by itself. A lot of companies just try to follow the classical model, but they should really use both models together.

Professor:

Okay, good. So let me take a look at your notes here . . . Oh, typed notes, . . . Wow

you’ve got a lot packed in here. Are you sure you’re going to be able to follow this during your talk?

Student:

Oh, sure; that’s why I typed them, because otherwise . . . well, my handwriting’s not very clear.

Q: Why does the student visit the professor?
○ To get some note cards for his presentation
○ To show her some examples of common errors in research
○ To review the notes for his presentation with her
○ To ask for help in finding a topic for his presentation

توضیح جواب: از آنجایی که بیشتر مکالمه در مورد مطالب ارائه‌ی دانشجو است، گزینه‌ی ۳ صحیح است. در ابتدای مکالمه نیز دانشجو هدفش از این مکالمه را بیان میکند.

 

نوع ۳٫ جزئیات:

به قسمتی از یک لکچر و سوالاتی که از جزئیات آن پرسیده میشود دقت کنید

Professor

Uh, other things that glaciers can do is, uh, as they retreat, instead of depositing some till, uh, scraped-up soil, in the area, they might leave a big ice block, and it breaks off, and as the ice block melts, it leaves a depression, which can become a lake. These are called kettle lakes. These are very critical ecosystems in this region, um, because, uh, uh, they support some unique biological diversity, these kettle lakes do.

The Great Lakes are like this; they were left over from the Pleist—from the Pleistocene glaciers. Uh, the Great Lakes used to be a lot bigger as the glaciers were retreating; some of the lakes were as much as a hundred feet higher in elevation. The beach of a former higher stage of Lake Erie was about 50 miles away from where the beach—the current beach of Lake Erie—is right now. So I just wanted to tell you a little bit more about glaciers and some positive things, uh, that we get from climate change, like the ecosystems that develop in these kettle lakes, and how we can look at them in an environmental perspective . . .

Q: What are kettle lakes?
○ Lakes that form in the center of a volcano
○ Lakes that have been damaged by the greenhouse effect
○ Lakes formed by unusually large amounts of precipitation
○ Lakes formed when pieces of glaciers melt

Q: How did the glaciers affect the Great Lakes?
○ They made the Great Lakes smaller.
○ They made the Great Lakes deeper.
○ They reduced the biodiversity of the Great Lakes.
○ They widened the beaches around the Great Lakes.

توضیح جواب: پاسخ سوال اول در ابتدای لکچر پیدا میشود، جایی که استاد توضیح میدهد یک kettle lake چه چیزی است. به یاد داشته باشید که اصطلاحات جدید اغلب در سوالات مربوط به جزئیات در لیسنینگ پرسیده میشوند. پاسخ سوال دوم در جایی است که پروفسور این جمله را میگوید “the Great Lakes used to be a lot bigger as the glaciers were retreating”

 

نوع ۴٫ فهمیدن نقش یک گفته:

به یک قسمت از یک مکالمه در هنگام پرسیدن سوال دوباره پخش میشود و سوالی که از آن مطرح میشود دقت کنید:

Narrator:

Listen again to a part of the conversation. Then answer the question.

Student:

Okay. I’ll just pay with a credit card. [pause] And where do I do that at?

Administrative Assistant:

At, um, the housing office.

Student:

Housing office, all right.

Administrative Assistant:

Do you know where they are?

Q:What is the woman trying to find out from the man?
○ Where the housing office is
○ Approximately how far away the housing office is
○ Whether she needs to tell him where the housing office is
○ Whether he has been to the housing office already

توضیح جواب: سوالی که Administrative Assistant میپرسد این است که بفهمد آیا دانشجو مکان housing office کجا است. اما کاربرد این سوال این است که دستیار مدیریت میخواهد ببیند نیازی هست به او توضیح دهد که باید کجا برود یا خیر. پس بهترین جواب گزینه‌ی سوم است.

 

نوع ۵٫ فهمیدن منظور گوینده از یک گفته:

به قسمتی از یک مکالمه و سوالی که در مورد آن مطرح میشود دقت کنید:

Advisor:

Well, good. So, bookstore isn’t working out?

Student:

Oh, bookstore’s working out fine. I just, I—this pays almost double what the bookstore does.

Advisor:

Oh, wow!

Student:

Yeah. Plus credit.

Advisor:

Plus credit.

Student:

And it’s more hours, which . . . The bookstore’s—I mean it’s a decent job ‘n’ all. Everybody I work with . . . that part’s great; it’s just . . . I mean I’m shelving books and kind of hanging out and not doing much else . . . if it weren’t for the people, it’d be totally boring.

Q: What is the student’s attitude toward the people he currently works with?
○ He finds them boring.
○ He likes them.
○ He is annoyed by them.
○ He does not have much in common with them.

توضیح پاسخ صحیح: در این مثال اگر خوب مکالمه را متوجه نشده باشید میتوانید به راحتی سردرگم شوید. دانشجو کسانی که با آنها کار میکند را دوست دارد (گزینه دوم صحیح است) اما از کاری که انجام میدهد خسته شده است، نه کسانی که با آنها کار میکند.

 

نوع ۶٫ فهمیدن سازماندهی مطلب:

به قسمتی از یک لکچر و سوالی که درباره‌ی سازماندهی مطلب پرسیده میشود دقت کنید:

So we have reproductive parts—the seeds, the fruit walls—we have leaf parts, but the great majority of plant fibers come from vasculature within the stem . . . fibers that occur in stem material. And what we do is consider these fibers [false start]—basically they’re what are called bast fibers. Bast fibers. Now, basically bast fibers are parts of the plant that the plant uses to maintain vertical structure.

Think  about  it  this  way:  what’s  the  first  thing  you  see  when  you  see  a  building being built . . . uh, what’s the first thing they put up? Besides the foundation, of course? The metalwork, right? They put all those steel girders up there, the framework. OK, well, think of [false start]—bast fibers basically constitute the structural framework to support the stem of the plant. OK? So as the plant grows, it basically builds a girder system within that plant, like steel, so to speak.

So suppose you cut across the stem of one of these plants . . . take a look at how the bast fibers are arranged, so you’re looking at a cross section . . . you’ll see that the fibers run vertically side by side. Up and down next to each other, forming a kind of tube, which is significant . . . ‘cause, which is physically stronger: a solid rod or a tube? The tube—physics tells you that. What’s essentially happening—well, the plant is forming a structural ring of these bast fibers all around the stem, and that shape allows for structural rigidity, but also allows for bending and motion.

Q: Why does the professor talk about steel?
○ To identify the substance that has replaced fiber products.
○ To explain a method for separating fibers from a plant.
○ To compare the chemical structure of fibers to metals.
○ To illustrate the function of fibers in a plant’s stem.

Q: Why does the professor mention a tube?
○ To explain how some fibers are arranged in a plant.
○ To show how plants carry water to growing fibers.
○ To describe an experiment involving plant fibers.
○ To explain why some plant stems cannot bend.

 توضیح جواب: این لکچر درمورد گیاهان و فیبر گیاهان است، نه تیر آهن فولادی. پروفوسور تیر آهن را مثال میزند تا آن را با چارچوب ساختاری فیبرها در یک گیاه مقایسه کند. پاسخ صحیح سوال اول گزینه چهارم است. به همین صورت، سوال دوم نیز درمورد تلاش استاد در کمک به دانشجویان برای تصور ساختار گیاه است و برای این منظور از مثال لوله استفاده میکند. پس پاسخ صحیح سوال دوم گزینه یک است.

 

نوع ۷٫ برقراری ارتباط بین مطالب:

به قسمتی از یک لکچر و سوالی که از آن ممکن است پرسیده شود دقت کنید:

OK, Neptune and its moons. Neptune has several moons, but there’s only . . . we’ll probably only worry about two of them, the two fairly interesting ones. The first one’s Triton. So you have this little struggle with the word Titan, which is the big moon of Saturn, and the name Triton, which is the big moon of Neptune. Triton: it’s, it’s the only large moon in the solar system to go backwards, to go around its—what we call its parent planet—in this case Neptune, the wrong way. OK? Every other large moon orbits the parent planet in the same counterclockwise direction . . . same as most of the other bodies in the solar system. But this moon . . . the reverse direction, which is perfectly OK as far as the laws of gravity are concerned. But it indicates some sort of peculiar event in the early solar system that gave this moon a motion in contrast to the general spin of the raw material that it was formed from.

The other moon orbiting Neptune that I want to talk about is Nereid [NEER-ee-ihd]. Nereid is, Nereid has the most eccentric orbit, the most lopsided, elliptical-type orbit for a large moon in the solar system. The others tend more like circular orbits.

. . . Does it mean that Pluto and Neptune might have been related somehow in the past and then drifted slowly into their present orbits? If Pluto . . . did Pluto ever belong to the Neptune system? Do Neptune’s moons represent Pluto-type bodies that have been captured by Neptune? Was some sort of . . . was Pluto the object that disrupted the Neptune system at some point in the past?

It’s really hard to prove any of those things. But now we’re starting to appreciate that there’s quite a few junior Plutos out there: not big enough to really call a planet, but large enough that they’re significant in history of the early solar system. So we’ll come back to those when we talk about comets and other small bodies in the fringes of the outer solar system.

 

Q: What does the professor imply about the orbits of Triton and Nereid?
○ They used to be closer together.
○ They might provide evidence of an undiscovered planet.
○ They might reverse directions in the future.
○ They might have been changed by some unusual event.

توضیح جواب صحیح: در سوالات برقرار ارتباط بین مطالب شما نیاز دارید از اطلاعاتی که در قسمتهای مختلف لکچر شنیده اید استفاده کنید. در این مثال، پروفسور مدارهای Triton و Nereid را توصیف میکند. در هردو مورد او به وقایع منظومه شمسی اولیه که ممکن است مدارهای آنها را منحرف کرده یا تغییر داده است اشاره میکند. پس پاسخ صحیح گزینه چهارم است.

 

نوع ۸٫ سوالات استنباطی:

به قسمتی از یک لکچر و سوالی که درمورد آن بیان شده است دقت کنید:

Dada is often considered under the broader category of Fantasy. It’s one of the early directions in the Fantasy style. The term “Dada” itself is a nonsense word—it has no meaning . . . and where the word originated isn’t known. The “philosophy” behind the “Dada” movement was to create works that conveyed the concept of absurdity—the artwork was meant to shock the public by presenting the ridiculous, absurd concepts. Dada artists rejected reason—or rational thought. They did not believe that rational thought would help solve social problems . . .

. . . When he turned to Dada, he quit painting and devoted himself to making a type of sculpture he referred to as a “ready-made” . . . probably because they were constructed of readily available objects . . .  At the time, many people reacted to Dadaism by saying that the works were not art at all . . . and in fact, that’s exactly how Duchamp and others conceived of it—as a form of “non-art” . . . or anti-art.

Duchamp also took a reproduction of da Vinci’s famous painting the Mona Lisa, and he drew a mustache and goatee on the subject’s face. Treating this masterpiece with such disrespect was another way Duchamp was challenging the established cultural standards of his day.

 

Q: What does the professor imply about the philosophy of the Dada movement?
○ It was not taken seriously by most artists.
○ It varied from one country to another.
○ It challenged people’s concept of what art is.
○ It was based on a realistic style of art.

توضیح پاسخ: به قسمتهای هایلایت شده در متن دقت کنید. میتوانید ببینید که در واقع Dadaism میبایست درک عموم از هدف هنر را به چالش بکشد. پاسخ صحیح گزینه ۳ است.

 

☑️ بیشتر بخوانید: چگونه در لیسنینگ تافل ۲۷ بگیریم؟

☑️ بیشتر بخوانید: ساختار انواع متونن و سوالات ریدینگ تافل

☑️ بیشتر بخوانید: ساختار انواع سوالات اسپیکینگ تافل

☑️ بیشتر بخوانید: ساختار انواع سوالات رایتینگ تافل

? اینفوگرافیک ساختار انواع سوالات لیسنینگ تافل (Listening Questions)

TOEFL iBT Listening structure infographic - اینفوگرافیک ساختار لیسنینگ تافل اینترنتیاینفوگرافیکهای بیشتر