غلبه بر استرس و اضطراب اسپیکینگ تافل
امتیاز: 4.5 از 2 رای

فهرست مطالب
 مقدمه
 آمادگی برای شرایط سخت
 تمرین در مکانهای عمومی
 وانمود کردن
 در شرایط سخت یک یا دو اسپیکینگ را به راحتی فراموش کنید

 

مقدمه

یکی از بزرگترین مشکلاتی که تعداد بسیاری از داوطلبان آزمون تافل با آن برخورد می‌کنند، استرس و اضطراب بخش اسپیکینگ (Speaking) است. همانطور که می‌دانید در قسمت اسپیکینگ تافل زمان بسیار کوتاه است و شما امکان تصحیح اشتباهات خود را ندارید. همچنین سبک سوالات بسیار متفاوت از چیزی است که در هر امتحان دیگری دیده‌اید. از طرفی دیگر اکثر داوطلبان با انگلیسی صحبت کردن در حضور دیگران راحت نیستند و همین موضوع نیز می‌تواند فشار زیادی به آنها وارد کند. از طرف دیگر عدم تمرکز شما در قسمت اسپیکینگ می‌تواند بیشترین لطمه را به نمره شما وارد کند، چرا که سوالات پشت سر هم مطرح می‌شوند و اگر تمرکز خود را برای چند دقیقه از دست بدهید، ۲ یا ۳ سوال از ۶ سوال را به راحتی از دست می‌دهید. این یعنی ۱۰ تا ۱۵ نمره از نمره کل تافل. در این مطلب به راهکارهایی مفید برای پیشگیری از این موراد می‌پردازیم.

در اینجا در مورد اسپیکینگ تافل بیشتر بخوانید: اسپیکینگ تافل

آمادگی برای شرایط سخت

یکی از مواردی که برخی از داوطلبان نادیده می‌گیرند، پشت سر هم پخش شدن سوالات اسپیکینگ با فاصله کمی از هم است. در واقع در هفته‌های نزدیک به آزمون، شما باید روی پشت سرهم جواب دادن هر ۶ سوال تمرین کنید. چرا که، امکان اینکه در یکی از سوالات تمرکز خود را از دست بدهید زیاد است. باید تمرین کنید که در این مواقع اجازه ندهید خراب شدن یک سوال باعث خراب شدن سوالهای بعدی شود. همیشه این واقعیت را مد نظر داشته باشید که اگر حتی با خوب جواب ندادن به دو سوال هم میتوانید نمره ۲۴ و بالاتر کسب کنید. پس سعی کنید اگر در هر مرحله تمرکزتان از دست رفت، به جای نگران شدن و غصه خوردن به ادامه سوالات فکر کنید.

تمرین در مکانهای عمومی

یکی از مشکلاتی که اکثر زبان آموزان با آن مواجه هستند، احساس خجالت از انگلیسی صحبت کردن در حضور دیگران است. این موضوع میتواند مشکل بزرگی در روز آزمون تافل باشد، چرا که در مکانی که امتحان می‌دهید معمولا چند داوطلب دیگر و یک مراقب نیز حضور دارند. پس اگر نمیتوانید به راحتی در حضور دیگران انگلیسی صحبت کنید، ممکن است روز آزمون نیز نتوانید راحت صحبت کنید.

اما برای رفع این مشکل چه راهی وجود دارد؟

وبسایت NOTEFULL به شما پیشنهاد می‌کند که از محدوده امن خود خارج شده و به تمرین در محیطهای شلوغ و پر اضطراب بپردازید. پس از گذشت مدت زمانی، این کار به شما کمک خواهد کرد که ترستان از صحبت کردن به زبان انگلیسی در محیطهای شلوغ ریخته شود و همچنین بتوانید با وجود سر و صدای محیط تمرکز خود را حفظ کنید. مزاحل زیر را چند بار قبل از آزمون اصلی امتحان کنید، قطعا این روش به شما کمک زیادی خواهد کرد.

مرحله ۱: پس یک خواب خوب و کافی در طول شب، صبح زود از خواب بیدار شوید (درست مثل روز آزمون). دوش بگیرید، لباس راحت بپوشید و صبحانه مناسبی میل کنید.

مرحله ۲: تمام وسایل مورد نیاز (لپتاپ یا موبایل، کاغذ و خودکار، هدست و …) را همراه خود داشته باشید.

مرحله ۳: به یک مکان عمومی بروید (مثل سایت کامپیوتر دانشگاه، کافه، پارک و …). این مکانها اگرچه شبیه به مکانی نیستند که قرار در آن تافل بدهید، اما چیزی دارند که در خانه وجود ندارد، مردم و سر و صدا.

مرحله ۴: وقتی به مکان مورد نظر خود رسیدید، سعی نکنید که خصوصی ترین قسمت آن برای نشستن را انتخاب کنید. بهتر است نزدیک به دیگر افراد حاضر بنشینید. هدف این است که هنگام صحبت کردن در مکان عمومی و در حضور دیگران راحت‌تر باشید.

مرحله ۵: شروع به تمرین کنید. سعی کنید تمام در طول تمرین تمام تمرکز خود را روی صحبت کردن خودتان جمع کنید بدون اینکه نگران این باشید که دیگران در حال گوش دادن به صدای شما هستند.

اجرای این کار در ابتدا ممکن است سخت باشد. اما پس چند بار تکرار می‌بینید که استرس و اضطراب شما به اندازه قابل توجهی کاهش یافته و تمرکزتان در طول آزمون بالا می‌رود.

حرکات دست و صورت هنگام صحبت کردن، حتی مقابل یک میکروفون

تجربه به بنده ثابت کرده است که این تکنیک می‌تواند کمک بسیار زیادی به حفظ آرامش و تمرکز، و همچنین روان‌تر و مفیدتر صحبت کردن شما بکند. در واقع بهتر است شما فرض کنید به جای میکروفون، فردی در مقابل شما نشسته و قرار است برای او جواب سوال را توضیح دهید. حرکات دست و صورت و حالت بدن شما (Gesture and Posture) کمک میکند که مطلب را  به آن فرد (مجازی) بهتر برسانید. همچنین، به صورت ناخودآگاه این حرکات باعث تاثیر روی لحن و سرعت صحبت کردن شما میشود و در نهایت فهمیدن صحبتهایتان را ساده تر میکند.

وانمود کردن

یکی از موثرترین روشهای کاهش استرس و اضطراب این است که وانمود کنید استرس و اضطراب ندارید. وبسایت Magoosh این روش را برای مبارزه با استرس در تمام طول تافل پیشنهاد می‌کند. درواقع شما میتوانید در هر جایی از آزمون که احساس کردید اضطرابتان بالا رفته است، چند ثانیه را صرف آرام کردن خود کنید. به این صورت که به پشتی صندلی تکیه دهید، چشمان خود را ببندید و چند ثانیه به یک موضوع آرامشبخش (مثل یک مکان آرام کنار ساحل و …) فکر کنید. هرچند که این روش برای قسمتهای ریدینگ و رایتینگ مناسب باشد، ولی در لیسنینگ و اسپیکینگ به هیچ وجه فرصت آن را ندارید. به جای آن، چیزی که در لیسنینگ و اسپیکینگ میتواند به شما کمک کند این است که قبول کنید مدتی که از تمرکزتان به هم خورده است دیگر از دست رفته و راه جبرانی ندارد، فقط نباید اجازه دهید ادامه آزمون نیز تحت تاثیر آن قرار بگیرد. اگر جمله‌ای در لیسنینگ را متوجه نشدید، به جمله بعدی با دقت بیشتری گوش دهید. اگر نتوانستید جمله‌ای در اسپیکینگ را خوب بیان کنید، آن را تصحیح نکنید و به ادامه صحبتهایتان بپردازید.

در شرایط سخت یک یا دو اسپیکینگ را به راحتی فراموش کنید

این موضوع به خصوص درمورد سوالات مستقل (Independent) صدق میکند. بیشتر داوطلبان بعد از آزمون میگویند که ایده‌ای برای پاسخگویی به یکی از سوالات مستقل به ذهنشان نرسیده یا نتوانسته اند از ایده خود به خوبی دفاع کنند. خبر خوش این است که تنها با دادن جوابی مربوط به سوالی که پرسیده شده، میتوانید روی نمره ۲ از ۴ یک اسپیکینگ حساب کنید. پس خیلی نگران یک سوال نباشید و با شروع سوال بعدی تمام تمرکز خود را روی آن سوال متمرکز کنید. حتی اگر دو سوال را پشت سر هم از دست دادید، با خوب جواب دادن به چهار سوال دیگر نیز می‌توانید نمره ۲۴ از ۳۰ را کسب کنید.