۴ دلیل برای آنکه هرگز از تمپلیت‌های تافلی استفاده نکنیم
امتیاز: 4.7 از 15 رای

مقدمه
دلیل اول: منطق
دلیل دوم: کتاب راهنمای رسمی تافل
دلیل سوم: کورسهای ETS
دلیل چهارم: صورت سوالات اخیر تافل

 

مقدمه

تمایل عجیبی بین داوطلبان تافل وجو دارد تا از پاسخ‌های آماده و حفظ شده یا تمپلیتی (Template) در قسمتهای رایتینگ و اسپیکینگ مستقل تافل استفاده کنند. در برخی موارد استفاده از این تمپلیت‌ها حتی سخت تر از نوشتن یک نوشته‌ی مفید و موثر یا گفتن اسپیکینگی است که نمره بسیار خوبی کسب کند. مصححان ETS به خصوص از سال ۲۰۱۵ به بعد به شدت روی استفاده از جملات و مثالهای حفظ شده یا مقدمه و نتیجه‌گیری طولانی که برای اضافه کردن تعداد کلمات نوشته شده اند، حساس شده و اثر منفی قابل توجهی برای این موارد در نظر می‌گیرند. در این مطلب به بررسی ۴ علت اساسی برای آنکه هیچگاه از این تمپلیت‌ها استفاده نکنیم می‌پردازیم

 

دلیل اول: منطق

ETS برای نمره‌دهی به رایتینگ‌ها و اسپیکینگهای مستقل (دو سوال اول اسپیکینگ و سوال دوم رایتینگ) معیارهای کاملا مشخصی دارد. معیارهای نمره‌دهی به رایتینگ مستقل و معیارهای نمره‌دهی به اسپیکینگ‌های مستقل در جداول مشخص در سایت ETS و همچنین در کتاب راهنمای رسمی تافل اینترنتی منتشر شده‌اند. با بررسی این معیارها و همچنین با بررسی نتیجه‌ی داوطلبانی که در گذشته در آزمون شرکت کرده‌اند، مشخص می‌شود که وجود کلمات، مثالها و جملات پیچیده و عجیب غریب که در نوشته‌های آکادمیک معمول نیستند، نه تنها کمکی به نمره شما نمی‌کنند، بلکه باعث کاهش شدید آن هم می‌شود.

یکی از نکت اصلی که در نوشتن یک رایتینگ باید به خاطر داشته باشید، رعایت زبان آکادمیک در تمام طول نوشته است. دقت کنید که کلمات یا ساختارهای رسمی (formal) لزوما همگی برای نوشته‌های آکادمیک (Academic) مناسب نیستند. یکی از اساسی‌ترین خصوصیات مقالات علمی، کوتاه و واضح بودن جملات بعلاوه‌ی وجود ارتباط مشخص بین آنها است. اکثر تمپلیت‌های رایتینگی که تا کنون با آنها برخورد داشته‌ام، از جملات بلند (پر از کلازهای قیدی و صفتی) استفاده می‌کنند که باعث ایجاد ابهام و سخت شدن خواندن متن می‌شود. همچنین به دلیل پیچیدگی بالا، تغییر دادن این جملات حفظ شده به صورتی که با موضوع سوال شما مرتبط شود، باعث ایجاد اشکالات گرامری می‌شود. بعلاوه، مصححان به شدت به جملاتی که میتوان درباره‌ی هر موضوعی مطرح کرد حساس هستند و به راحتی آنها را به عنوان جملات حفظ شده تلقی کرده و نمره شما را کاهش می‌دهند. بنابراین، شما نه می‌توانید از خود جملات استفاده کنید (چرا که مشخصا با موضوع سوال شما مرتبت نیستند)، نه می‌توانید آنها را به راحتی تغییر دهید (چرا که ساختار پیچیده‌تری دارند).

☑️ بیشتر بخوانید: ۵ پارامتر اساسی تاثیرگذار در نمره رایتینگ تافل

نکته‌ی دیگری که در اکثر تمپلیت‌ها مشخص است، استفاده از کلمات بسیار کم کاربرد در آنها است. بسیاری از داوطلبان فکر می‌کنند هرچه کلمات پیچیده تر و عجیب و غریب تر در نوشته خود داشته باشند، نمره بهتری می‌گیرند، در حالی که، سخت در اشتباهند. شما اگر صدها مقاله‌ی علمی انگلیسی را مرور کنید، به ندرت با هیچ از این لغات برخورد می‌کنید. پس می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از این لغات کم کاربرد به معنی عدم توانایی شما در استفاده موثر از زبان انگلیسی برای نوشتن یک رایتینگ آکادمیک است. در نتیجه، این موضوع نیز باعث کاهش نمره‌ی شما می‌شود.

نکته‌ی قابل تامل دیگری که در مورد اکثر تمپلیت‌های تافل صادق است، این است که با وجود اینکه این تمپلیت‌ها از واژگان، ساختارها و جملات پیچیده‌ای استفاده می‌کنند، اما باز هم تنوع گرامری قابل قبولی ندارند. در نظر داشته باشید که سخت و پیچیده بودن یا به قول برخی از داوطلبان “قشنگ” بودن جملات به معنی وجود تنوع گرامری در نوشته‌ی شما نیست.

 

دلیل دوم: کتاب راهنمای رسمی تافل اینترنتی ETS

یکی از مواردی که در اکثر تمپلیت‌های تافل مشترک است، پاراگراف‌های مقدمه و نتیجه گیری بسیار طولانی و پر از کلمات پیچیده است. این موضوع به آن دلیل است که در معرفی موضوع یا نتیجه‌گیری‌ها میتوان خیلی راحت‌تر از جملات حفظ شده استفاده کرد. کتاب راهنمای رسمی تافل اینترنتی به وضوح به این موارد اشاره می‌کند و توصیه می‌کند که از نوشتن پاراگراف‌های طولانی مقدمه و نتیجه گیری خودداری کنید. عکس زیر قسمتی از صفحات ۲۰۷ و ۲۰۸ این کتاب را نشان می‌دهد.

پاراگرافهای مقدمه‌ و نتیجه‌گیری‌هایی که به این صورت نوشته شده باشند را اصطلاحا پاراگرافهای Stuff شده می‌نامند. به این معنی که پر از کلماتی است که برای جواب دادن به سوال مناسب نبوده و فقط با هدف افزایش تعداد کلمات و تنوع آنها استفاده شده‌اند.

 

دلیل سوم: کورسهای ETS

اخیرا در آخرین کورسهای رسمی ETS نیز بیش از پیش به استفاده از صحبتها یا نوشته‌های حفظ شده اشاره می‌شود. نمونه‌هایی از این موارد را در ویدیوهای زیر ببینید:

دلیل چهارم: اشاره‌ی سوال در آزمون

یکی از مواردی که اخیرا در آزمون ۹ سپتامبر ۲۰۱۷ به آن اشاره شد و باعث سردرگمی و تضعیف روحیه‌ی داوطلبانی شد که خود را برای نوشتن رایتینگ تمپلیتی آماده کرده‌ بودند این بود که در انتهای سوال مشخصا اشاره شده بود که “از کلمات و مثالهای حفظ شده استفاده نکنید”. فرض کنید با زحمت زیاد خود را برای نوشتن یک رایتینگ تمپلیتی آماده کرده‌ باشید و در روز آزمون با یک چنین جمله‌ای مواجه شوید. به هر صورت، این مطلب نشان می‌دهد که بیش از پیش مصصحان ETS روی استفاده از تمپلیتها حساس شده و استفاده از آنها برای کسی که‌ می‌خواهد از رایتینگ و اسپیکینگ تافل نمره خوبی کسب کند، هوشمندانه نیست.

☑️ بیشتر بخوانید: سوالات آزمونهای اخیر تافل